Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Přístroj vidí pohyb očí. Muž v obchodě sleduje střed regálu, žena celý

Věda

  6:48
BRNO - Mendelova univerzita v Brně má novou laboratoř vybavenou přístrojem na sledování pohybu očí. Odborníci díky tomu mohou zjistit, co upoutává pozornost spotřebitelů třeba při pohledu na regály se zbožím, obálky časopisů nebo webové stránky.
Oko - ilustrační foto

Oko - ilustrační foto foto: Shutterstock

Zřízení laboratoře stálo 1,5 milionu korun, sdělila ČTK Radana Kolčavová z provozně-ekonomické fakulty. Přístroj škola vlastní od letošního ledna, kdy na něm výzkumníci z Ústavu marketingu a obchodu začali provádět první pokusy. Laboratoř v prostorách budovy Q funguje od září. Své služby laboratoř nabízí také klientům mimo univerzitu.

ČTĚTE TAKÉ:

Takzvaný eye tracking spočívá ve zjišťování, jak dlouho a kam přesně se spotřebitel díval. V praxi tuto technologii využívají například obchodní řetězce, které chtějí zjistit, jak nejlépe uspořádat zboží. "Pokud není v regálu nějaký výrazný grafický prvek, tak se muž soustředí spíš do středové části, zatímco žena dokáže regál zmapovat na první pohled celý," popsal výzkumník Denis Drexler.

Při analýze stojí potenciální zákazník před stěnou, na kterou se promítají fiktivní regály se zbožím. Díky stopování pohledu výzkumníci poznají, jaké zboží ho zaujalo. Z výzkumů například vyplynulo, že zákazníci se sice dívají na svou oblíbenou značku, ovšem pokud je v regálu zvýrazněná sleva, soustředí se spíše na ni.

Eye tracking

Odborníci na marketing se zaměřili i na testování obálek magazínů. Nejdůležitější je prý vždy titulek a fotografie. Teprve pokud fotka zaujme, začne spotřebitel číst i ostatní text. Eye tracking lze použít i při testování webových stránek. Výzkumníci chtějí vědět, která místa návštěvníka webu zaujala a která naopak opomenul. Technologie nachází uplatnění i při analýzách plakátů, billboardů, obalů či etiket.

Mendelova univerzita používá eye tracking v marketingovém výzkumu jako jediná veřejná vysoká škola v Česku. Podobné zařízení má sice k dispozici Univerzita Palackého v Olomouci, ale využívá ho k testování map. Výzkumníci z ČVUT v Praze pomocí této metody zkoumají pozornost řidičů a dopravní situaci obecně.

Autoři: ,

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...