Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa

NASA zklamala nadšence sci-fi. Světlo na Marsu je jen odraz slunce

WASHINGTON - Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) zklamal nadšence sci-fi, kteří v posledních dnech rozšířili na internetu spekulace ohledně možného důkazu přítomnosti mimozemšťanů na Marsu. Důvod k nim zavdal zveřejněný snímek s tajemným světlým bodem, jenž pořídilo začátkem dubna robotické vozítko Curiosity.

Pojízdná laboratoř Curiosity vyfotila na Marsu záhadné světlo. (rok 2014) foto: YoutubeReprofoto

"Mezi tisíci obrázky, které od Curiosity dostáváme, vidíme takové se světlými body téměř každý týden," sdělil na webu Justin Maki, který vede v pasadenské Laboratoři proudového pohonu (JPL) NASA tým provozující stereo navigační kameru marsovského roveru.

"Mohou být způsobeny kosmickým zářením nebo odrazem slunečního světla od kamenitého povrchu," uvedl Maki. To je podle něj nejpravděpodobnější vysvětlení úkazu na fotografii.

Místo mimozemšťana odraz světla

Curiosity pořídil několik "tajemných snímků" 2. a 3. dubna při příjezdu na místo nazvané Kimberley. Zářivý bod se objevil na horizontu ve stejném severozápadním směru, v jakém bylo odpoledne vůči roveru Slunce. Pokud jde skutečně o kámen blyštící se díky slunečním paprskům, pak lze soudit, že kámen byl vzdálen asi 160 metrů od místa, kde bylo robotické vozítko 3. dubna upřesnil Maki.

PSALI JSME

Světlé body se podle něj objevily na záběrech pořízených z pravého objektivu kamery, nikoli však na snímcích z levého. "Normálně můžeme rychle identifikovat pravděpodobný zdroj světlých bodů na snímcích na základě toho, jestli se objevují na obrázcích z obou objektivů," poznamenal vědec. Tentokrát to ale nebylo tak jasné kvůli tomu, že jeden z objektivů měl v první den příjezdu na místo zablokovaný výhled, vysvětlil.

Všechny akční letáky na jednom místě!