Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Moderní výuka 1. světové války: látka se dá přizpůsobit třidě

Věda

  6:11
Zájem žáků o období první světové války, která začala před sto lety, se odvíjí především od osobnosti učitele, uvádí předseda Asociace učitelů dějepisu Pavel Martinovský. V tomto historickém období se podle něj dají vybrat různá témata s ohledem na složení třídního kolektivu.

C. a K. pěší pluk Stará Pára foto: z projektu Moje monarchie na esbirky.czReprofoto

"Pokud jde třeba o chlapeckou třídu, tak tam se to vezme přes vojenskou techniku a kluci jsou zapálení. V případě třídy, kde je více dívek, je vhodné poukázat na to, jak se ženám zlepšovala práva, jak se ženy zapojovaly do války," uvedl.

Podle rámcového vzdělávacího programu i podle učebnic by se toto téma mělo vyučovat na konci osmé třídy. Reálně se s tím podle Martinovského začíná spíše na začátku deváté. Středoškoláci znalosti o první světové válce získají spíše na gymnáziích, kde je dějepis do třetího ročníku. Střední odborné školy dějepis vyučují jen první rok, takže je podle Martinovského otázka, zda se k probrání této látky učitelé vůbec dostanou.

Při učení jde hlavně o prožitek

Těžištěm školních hodin už přestává být seznam letopočtů a bitev, které pedagog diktuje žákům. "Dnes jde hlavně o prožitek. Aby si žáci uvědomili, co se vlastně odehrálo, příčiny, následky a různé vztahy," řekl Martinovský. Žáci se učí i pracovat s dobovými materiály a vyhodnocovat je. "Třeba si přečtou kus vzpomínek legionáře a hodinu řeší, co mohlo následovat, co předcházelo. V podstatě tomu učiteli pomáhají dotvářet hodinu," řekl.

Děti tak už znalosti pouze nepřijímají, ale samy hledají. Díky tomu získají podle Martinovského mnohem větší zájem o dané téma. Roli hrají i doplňkové aktivity. "Začíná to pietními akcemi u pomníčků, dělají se různé projekty, hry. Navíc se konají příležitostné výstavy," uvedl příklady Martinovský.

Moje monarchie

Díky projektu Moje monarchie se Národnímu muzeu podařilo shromáždit a převést do digitální podoby stovky dobových fotografií od veřejnosti. K dispozici pro učitele i veřejnost jsou zde

Učitelé mohou výuku doplnit například materiály, které školám poskytuje Národní muzeum v rámci projektu Dotkni se 20. století!. Je mezi nimi mimo jiné muzejní kufřík s kopiemi sbírkových předmětů. Ten obsahuje například cestovní doklady Rakouska-Uherska i první Československé republiky, sdělil hlavní manažer projektu Pavel Douša.

K roku 1918, kdy skončily boje první světové války a vzniklo samostatné Československo, nabízí Národní muzeum komiks a také lekci v rámci e-learningu. Mimo projekt Dotkni se 20. století!, který se specializuje na multimediální materiály pro výuku moderní historie, vznikla v Národním muzeu výstava k legionářům a na letošek se společně s moskevským muzeem připravuje další výstava k této epoše, doplnil Douša.

Autoři: ,

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...