Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Módní země je i pro starý. Na molech pózují babičky

Čekstajl

  7:00
Zatímco ženy stárnou, muži zrají do krásy. Tímto pravidlem se řídil módní průmysl posledních několik desetiletí a rychlostí změn sezony požíral nové a nové mladičké dívky jako tváře kampaní světových značek. Ve třech uplynulých letech ale nastal alespoň mírný obrat a být starý přestalo být pro pozlátko fashion byznysu out.

Helen Mirrenová foto: MAFRA

Světová mola tak s úspěchem, který jim dříve trochu unikal, brázdí dámy jako Carmen dell’Oreficeová či Daphne Selfeová, obě už dávno překročily osmdesátku. A jejich věhlas se dá rozhodně srovnat s aktuálními supermodelkami typu Karolíny Kurkové. Tváří nejnovější kolekce Marca Jacobse je pak bezmála 70letá Cher. Ta sice bojuje s časem přehnanými plastickými operacemi, ale i tak je její volba pro kampaň pozoruhodná.

Módní průmysl si navíc sáhl s ohledem na zralé ženy ještě hlouběji do svědomí. Tváří L’Oréalu je čerstvě sedmdesátiletá Helen Mirrenová, jíž půvab s věkem rozhodně přibývá. Značka Céline zase letos sáhla po 80leté spisovatelce Joan Didionové, která nemůže být svým vzhledem plastikami „vytuněné“ Cher vzdálenější.

U nás má tento trend zpoždění. Celebrity, jež si hrají na módní ikony, zatím oscilují kolem čtyřicítky. Jednou z mála dam, které i v Česku ukázaly, že vyšší věk sex-appealu může přidat, je Eliška Balzerová v roli vilné Vilmy ve filmu Ženy v pokušení.

Módní domy nepřipouštějí stárnutí ovšem jen tak náhodou. Důvody jsou v zásadě dva. Jedním z nich je, že ikony průmyslu postupně také zestárly – Karl Lagerfeld nebo Giorgio Armani už mají osmdesátku za sebou, Ralph Lauren k ní nezadržitelně míří, obávaná šéfka Vogue Anna Wintourová také není nejmladší. A nejhvězdnější modelky 90. let, kdy svět propadl módě jako spotřebnímu zboží, Naomi Campbellová nebo Claudia Schifferová už mají do padesátky pět nebo šest let. A tak se v branži o designerech, kteří si odžili čtyři desetiletí, mluví jako o mladé generaci a třicátníci jsou na počátku kariéry.

Béžová zabíjí

Ještě pragmatičtější je druhý důvod – stárnou zákaznice, které si módní průmysl vypěstoval. Pokud je nechce ztratit, musí jim nabídnout produkt šitý přímo na míru. A vzhledem k poučkám, které jim v průběhu času vštípil do hlav, je nepřeveze jen tak. Hlavně musí zapomenout na dosud oblíbenou barvu starších generací – béžovou. Jak totiž říká s despektem o výběru, který módní řetězce starší generaci servírují, Sue Kreitzmanová, 75letá populární autorka kuchařek a hvězda letošní kampaně obchodního domu Selfridges: „Nenoste béžovou – mohlo by vás to zabít.“

Zralým dámám tento vývoj dává naději, že si budou moci více s módou hrát. A přitom snad jen jednu radu od filmové královny Helen Mirrenové: „Opravdová žena nosí rukávy. Fajn, klidně průsvitné, krátké, ale rukávy.“ Povolené paže a pigmentové skvrny, jimž se s věkem vyhnout jednoduše nedá, jsou totiž na rozdíl od béžové skutečně tím, co může eleganci starší ženy zabít.

Autor: