Přitahuje kolemjdoucí: výrazná prosklená vitrína přímo uprostřed pražské pasáže Lucerna, na jejíž zářivě oranžové ploše se pohybuje záplava drobných černých teček. Až pohled zblízka prozradí, že netradiční instalaci tvoří deska pokrytá lepidlem a ony tečky jsou ve skutečnosti stovky živých much, které ve svém bizarním vězení pomalu umírají.
Jedna moucha se od přilnavé plochy úporně pokouší odtrhnout nohu, druhá marně trhá přilepeným křídlem. Jiné, zpola mrtvé, zůstávají na místě. Pohnout už se nemohou. Malé mrtvolky postupně začerňují původně oranžovou plochu. Ty, které se odlepily, se hromadí pod ní.
Z muších těl má nakonec vyvstat famózní mrtvolný nápis Cronenberg. Vitrína je totiž poutačem na výstavu věnovanou tvorbě slavného amerického filmaře Davida Cronenberga, autora snímků jako Crash, eXistenZ – a Moucha. A reklama, která ji propaguje, dělá kontroverznímu dílu známého Američana čest.
„Neznám nikoho, kdo by v životě nezabil mouchu, ale tohle?! Vždyť je to šílené,“ zlobí se mladá žena, která instalaci v Lucerně zblízka zkoumá. „Kdo mohl něco takového vymyslet?“
Anketa
Vadí vám reklamní vitrína, ve které umírají mouchy?
Své „dílo“ do pasáže umístila reklamní agentura Ogilvy & Mather. Podle Hany Kovaříkové, která má na starosti propagaci výstavy, se jedná o speciální reklamní formát, který byl do pasáže umístěn pouhé tři dny před zahájením výstavy. Lidé se tak mohou kochat pomalou smrtí hmyzu.
„Nepřehlédnutelný filmový tvůrce, jakým David Cronenberg bezpochyby je, si zaslouží nepřehlédnutelnou reklamu. Tváří tvář exponátům vystaveným na výstavě možná zjistíte, že poutač považovaný nyní za kontroverzní, je ve skutečnosti jen slabý čajíček,“ vyjádřili se tvůrci reklamní vitríny Petr Radotínský a Kateřina Kurtáková.
„Mouchy pro nás do fáze kukel vypěstovala firma, která se zabývá prodejem živých návnad pro rybáře. Pro osídlení citylightu v pasáži Lucerna jsme použili zhruba deset kilogramů muších kukel. Z nich se před zraky kolemjdoucích líhnou mouchy, které posléze vytvoří reklamní nápis. Během vývoje muší vitríny jsme vše konzultovali s odborníky a nikdo z nich nespatřoval ve způsobu chování much ani ve velikosti prostoru žádný problém,“ odpověděli autoři na otázku, zda jim nevadí, že mouchy ve vitríně umírají.
Odborník, který se dvoukřídlým hmyzem zabývá, ale namítá: „Přilepená moucha může takto zmírat klidně dva dny. Mouchy jsou dobří letci a v přírodě každý den uletí i několik set metrů, takto stísněné prostředí jim určitě nedělá dobře, navíc jak se snaží uniknout, tak narážejí neustále do skla,“ vysvětluje entomolog z Přírodovědecké Michal Tkoč.
Rozhovor s entomologem Michalem Tkočem z Přírodovědecké fakulty UKMichal Tkoč je kurátorem sbírky dvoukřídlých v Národním muzeu Lidovky.cz: Cítí moucha bolest? Lidovky.cz: Jak vnímá stísněné prostředí? Mouchy jsou dobří letci a v přírodě každý den uletí i několik set metrů, takto stísněné prostředí jim určitě nedělá dobře, navíc jak se snaží uniknout, tak narážejí neustále do skla. Lidovky.cz: Jak dlouho moucha, která se přilepí k povrchu, umírá? Přilepená moucha může takto zmírat klidně dva dny. Lidovky.cz: Kde mohli vzít autoři této vitríny vzít takové množství much? Mouchy se dají docela úspěšně chovat a lze je také koupit ve stádiu kukly, z kukly se po několik dnech v dobrých podmínkách vylíhnou dospělí jedinci. Takto se třeba prodávají kukly bzučivek, jako opylovači do skleníků (hlavně v USA), vetšinou se kukly prodávají na kila nebo na litry. Je ještě potřeba zmínit, že hmyzí populace fungují daleko dynamičtěji a rychleji, než populace např. obratlovců. Hmyzí samička má obvykle velké množství vajíček (i tisíce) a pokud je dostatek potravy pro larvy, tak se může dospělosti dožít velké procento. Tzn. pokud ulovím a usmrtím 1 mouchu jednoho druhu, někde okolo se vyskytuje ještě několik set dalších exemplářů a její potravní nika (potrava, kterou by sežrala) je ihned obsazena jiným exemplářem. Na populaci toho druhu to tedy nemá žádný vliv. |