18. února 2016 10:00 Lidovky.cz > Relax > Zajímavosti

Zvláštní poutač v Lucerně: stovky much umírají ve vitríně, mají nalákat na výstavu

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 33Diskuse
V pasáži Lucerna stojí rádoby neotřelý reklamní poutač k výstavě plný zmatených... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy V pasáži Lucerna stojí rádoby neotřelý reklamní poutač k výstavě plný zmatených... | foto:  Michal Šula, MAFRA
Denně jich zemřou desítky, přilepí se k ploše pokryté lepidlem a ve vitríně pomalu umírají. Mouchy nemají úniku. V pasáži Lucerna stojí rádoby neotřelý reklamní poutač k výstavě plný zmatených much, jejichž jediným úkolem je přilepit se a umírat ve tvaru jména Cronenberg.

Přitahuje kolemjdoucí: výrazná prosklená vitrína přímo uprostřed pražské pasáže Lucerna, na jejíž zářivě oranžové ploše se pohybuje záplava drobných černých teček. Až pohled zblízka prozradí, že netradiční instalaci tvoří deska pokrytá lepidlem a ony tečky jsou ve skutečnosti stovky živých much, které ve svém bizarním vězení pomalu umírají.

Jedna moucha se od přilnavé plochy úporně pokouší odtrhnout nohu, druhá marně trhá přilepeným křídlem. Jiné, zpola mrtvé, zůstávají na místě. Pohnout už se nemohou. Malé mrtvolky postupně začerňují původně oranžovou plochu. Ty, které se odlepily, se hromadí pod ní.

Výrazná prosklená vitrína přímo uprostřed pražské pasáže Lucerna, na jejíž zářivě oranžové ploše se pohybuje záplava drobných černých teček.
V pasáži Lucerna stojí rádoby neotřelý reklamní poutač k výstavě plný zmatených much, jejichž jediným úkolem je přilepit se a umírat ve tvaru slov David Cronenberg: Evolution.

Z muších těl má nakonec vyvstat famózní mrtvolný nápis Cronenberg. Vitrína je totiž poutačem na výstavu věnovanou tvorbě slavného amerického filmaře Davida Cronenberga, autora snímků jako Crash, eXistenZ – a Moucha. A reklama, která ji propaguje, dělá kontroverznímu dílu známého Američana čest.

„Neznám nikoho, kdo by v životě nezabil mouchu, ale tohle?! Vždyť je to šílené,“ zlobí se mladá žena, která instalaci v Lucerně zblízka zkoumá. „Kdo mohl něco takového vymyslet?“

Anketa

Vadí vám reklamní vitrína, ve které umírají mouchy?

Ano. Vadí mi, když se takto zachází s živými tvory 1104
Ne. Jsou to jen mouchy 294
Je mi to jedno. 51

Své „dílo“ do pasáže umístila reklamní agentura Ogilvy & Mather. Podle Hany Kovaříkové, která má na starosti propagaci výstavy, se jedná o speciální reklamní formát, který byl do pasáže umístěn pouhé tři dny před zahájením výstavy. Lidé se tak mohou kochat pomalou smrtí hmyzu.

„Nepřehlédnutelný filmový tvůrce, jakým David Cronenberg bezpochyby je, si zaslouží nepřehlédnutelnou reklamu. Tváří tvář exponátům vystaveným na výstavě možná zjistíte, že poutač považovaný nyní za kontroverzní, je ve skutečnosti jen slabý čajíček,“ vyjádřili se tvůrci reklamní vitríny Petr Radotínský a Kateřina Kurtáková.

„Mouchy pro nás do fáze kukel vypěstovala firma, která se zabývá prodejem živých návnad pro rybáře. Pro osídlení citylightu v pasáži Lucerna jsme použili zhruba deset kilogramů muších kukel. Z nich se před zraky kolemjdoucích líhnou mouchy, které posléze vytvoří reklamní nápis. Během vývoje muší vitríny jsme vše konzultovali s odborníky a nikdo z nich nespatřoval ve způsobu chování much ani ve velikosti prostoru žádný problém,“ odpověděli autoři na otázku, zda jim nevadí, že mouchy ve vitríně umírají.

Odborník, který se dvoukřídlým hmyzem zabývá, ale namítá: „Přilepená moucha může takto zmírat klidně dva dny. Mouchy jsou dobří letci a v přírodě každý den uletí i několik set metrů, takto stísněné prostředí jim určitě nedělá dobře, navíc jak se snaží uniknout, tak narážejí neustále do skla,“ vysvětluje entomolog z Přírodovědecké Michal Tkoč.

Rozhovor s entomologem Michalem Tkočem z Přírodovědecké fakulty UK

Michal Tkoč je kurátorem sbírky dvoukřídlých v Národním muzeu

Lidovky.cz: Cítí moucha bolest?
Tak jako každý jiný živočich i moucha cítí bolest, má vyvinutou nervovou soustavu, a to velmi dobře. Určitě vnímá kde je jí dobře a kde ne, co jí vadí, vnímá teplotu, má velmi dobrý zrak a všechny vetší chloupky na jejím těle jsou inervovány, slouží jako hmatové orgány.

Lidovky.cz: Jak vnímá stísněné prostředí?

Mouchy jsou dobří letci a v přírodě každý den uletí i několik set metrů, takto stísněné prostředí jim určitě nedělá dobře, navíc jak se snaží uniknout, tak narážejí neustále do skla.

Lidovky.cz: Jak dlouho moucha, která se přilepí k povrchu, umírá?

Přilepená moucha může takto zmírat klidně dva dny.

Lidovky.cz: Kde mohli vzít autoři této vitríny vzít takové množství much?

Mouchy se dají docela úspěšně chovat a lze je také koupit ve stádiu kukly, z kukly se po několik dnech v dobrých podmínkách vylíhnou dospělí jedinci. Takto se třeba prodávají kukly bzučivek, jako opylovači do skleníků (hlavně v USA), vetšinou se kukly prodávají na kila nebo na litry. Je ještě potřeba zmínit, že hmyzí populace fungují daleko dynamičtěji a rychleji, než populace např. obratlovců. Hmyzí samička má obvykle velké množství vajíček (i tisíce) a pokud je dostatek potravy pro larvy, tak se může dospělosti dožít velké procento. Tzn. pokud ulovím a usmrtím 1 mouchu jednoho druhu, někde okolo se vyskytuje ještě několik set dalších exemplářů a její potravní nika (potrava, kterou by sežrala) je ihned obsazena jiným exemplářem. Na populaci toho druhu to tedy nemá žádný vliv.

apeAlena Pecháčková, mslMagdalena Slezáková
  • 33Diskuse


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!