9. prosince 2016 6:15 Lidovky.cz > Relax > Věda

Mumifikované nohy patří královně Nefertari, potvrdili vědci

Mumifikované nohy patří královně Nefertari, potvrdili vědci | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Mumifikované nohy patří královně Nefertari, potvrdili vědci | foto: ČTK
ŘÍM Kusy mumifikovaných nohou z Egyptského muzea v italském městě Turín patří skutečně staroegyptské královně Nefertari. Potvrdili to podle agentury ANSA archeologové z mezinárodního týmu v čele s vědci z Yorkské univerzity v Británii.

Nefertari byla ženou jednoho z nejslavnějších staroegyptských panovníků Ramesse II., který vládl v letech 1279 -1213 před naším letopočtem. Její vyloupenou hrobku, včetně zmíněných ostatků, objevil v roce 1904 italský archeolog Ernesto Schiaparelli.

I když nohy byly nalezeny v královnině hrobce, nebylo možné automaticky předpokládat, že patřily Nefertari, řekla americkému tisku Joann Fletcherová, egyptoložka z Yorské univerzity. „Nohy se mohly do hrobky dostat později při bleskových záplavách, které se v této části Egypta stávají,“ dodala.

Vědci nohy podrobně prozkoumali pod rentgenem. Zjistili, že pocházejí ze stejného těla a patří osobě, která zemřela podobně jako Nefertari ve věku kolem 40 let. Vzhledem k tenkosti kostí usoudili, že šlo o vysoce postavenou osobu. Spočítali také, že ona osoba byla vyšší, než bylo v té době obvyklé. Urostlá byla podle dochovaných nástěnných maleb i Nefertari.

Testy DNA byly sice nepřesvědčivé, ale chemická analýza balzamovacích látek ukázala na přítomnost živočišného tuku a další látky, což odpovídá způsobům balzamování v době Ramesse II. „Tělo bylo nabalzamováno za pomoci těch nejdražších ingrediencí. Velmi pečlivě bylo zabaleno, pozornost byla věnována i detailům,“ řekla Fletcherová.

Mumii královny, proslulé svou krásou, podle ní nejspíš ve snaze sebrat případné schované cennosti roztrhali zloději. Pravděpodobnost, že nohy patří Nefertari, je velmi vysoká, ale stoprocentní jistotu nebude mít lidstvo nikdy, uvedli vědci v odborném časopise Plos One.