11. února 2017 6:00 Lidovky.cz > Relax > Zajímavosti

Na noční obloze se o víkendu objeví zatmění Měsíce a kometa

Zatmění měsíce na jižní Moravě.  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Zatmění měsíce na jižní Moravě. | foto: Tomáš Hájek, Lidové noviny
NEW YORK Vzácně pestrou podívanou nabídnou lidem na většině míst Země vesmírné úkazy, které budou pozorovatelné o víkendu. Na začátku bude částečné zatmění Měsíce. Poté na sebe hlavní pozornost strhne kometa 45P, která nese jméno jednoho z českých astronomů 20. století.

Měsíc se začne do stínu Země nořit půl hodiny před páteční půlnocí SEČ. Stín překryje pouze část jeho povrchu, podle amerických astronomů citovaných agenturou AP by však mělo být zatmění vidět na většině povrchu naší planety včetně Evropy, Afriky či západní Asie. Trvat bude více než čtyři hodiny.

V sobotu ráno se pak ve vzdálenosti 12,4 milionu kilometrů od Země přežene relativní rychlostí více než 20 kilometrů za sekundu kometa 45P. Zeleně světélkující těleso bude možné spatřit v souhvězdí Herkula. Na rozdíl od zatmění bude dobře pozorovatelná pouze za pomoci dalekohledů.

Oficiální název komety zní 45P/Honda-Mrkos-Pajdušáková. Jedním z jejích objevitelů byl v roce 1948 český astronom Antonín Mrkos, který ji pozoroval na observatoři na Skalnatém plese se slovenskou kolegyní Ludmilou Pajdušákovou. O několik dní dříve ji nezávisle na nich objevil i japonský astronom Minoru Honda.