18. května 2013 20:17 Lidovky.cz > Relax > Zajímavosti

Na železniční hřbitov
se květiny nenosí

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Několik žabotlamů, jak se těmto vlakům říká, ještě jezdí v okolí Prahy. Brzy ale zůstane jen jeden, muzejní. Tenhle to nebude. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Několik žabotlamů, jak se těmto vlakům říká, ještě jezdí v okolí Prahy. Brzy ale zůstane jen jeden, muzejní. Tenhle to nebude. | foto: Tomáš Hájek, Lidové noviny
Lhostejno, koho a kam vozily, na těchto kolejích už jsou si rovny. Supersilná lokomotiva i "kolejový autobus", ti všichni tady čekají na poslední otočení svých kol směrem k plamenům autogenu. Vítejte na jediném tuzemském železničním hřbitově. Tak někteří nadneseně označují vrakoviště, šrotiště či deponii Českých drah v České Třebové.

Teď tu stojí dvě stovky lokomotiv a malých motoráčků včetně jejich přívěsných vagónků. Jen několik z nich má ještě šanci se zachránit, pokud si je koupí spolky nadšenců či vyžádá některé z muzeí do sbírek nebo některá firem na náhradní díly. Drtivá většina zamíří na skutečně poslední cestu, převezme je specializovaná firma a rozebere a rozřeže do posledního šroubku.

Pro mnoho železničářů byly ty vlaky druhým domovem, jsou tu takové, které měly stejné strojvedoucí třeba dvacet let. Ti se se svými Máničkami, Irenkami a dalšími vozy, pojmenovanými podle manželek, přítelkyň či milenek, loučili se slzami v očích. Kytky jim sem ale nenosí, život jde dál.

Lze tu vidět pražské žabotlamy, elektrické jednotky ještě stále vozící cestující na Masarykovo nádraží, dva slavné krakeny, pokus o moderní elektrické jednotky, který se nikdy nedočkal sériové výroby. O kus dál se rozpadá žehlička, která svoji přezdívku dostala podle typického tvaru, i krokodýl, motorový vůz s typicky usazenými světlomety. Ten absolvoval test na železničním okruhu v podobě srážky s autem - dopadl však tak dobře, že do Třebové dojel po svých. Ani to ho však nezachrání.

ČTĚTE DÁLE:

České dráhy se tu snaží využít z vozidel maximum součástek pro ty ostatní - a některé lokomotivy či vagóny tu také čekají na účetní odpis. U některých váha ukazuje úctyhodných 60 tun, u jiných mnohem méně, i podle toho se projevuje zájem odkupujících firem.


Vstup na hřbitov je zakázán. "Hrozí tu nebezpečí, vozy jsou ve špatném stavu, posunuje se tu, není to místo k návštěvám," dodává vrchní přednosta místního depa Jiří Slezák. Na rozdíl třeba od bolivijského města Uyuni, kde je z vlaků turistická atrakce, tak tady jen část souprav uvidí lidé díky naším snímkům - a při troše štěstí také ze souběžné trati. Z vlaků, které tu většinou (pokud jezdí pod hlavičkou ČD) také skončí. Za pár let či třeba desítek let. Lhostejno, kolik lidí a jak rychle vozily.


  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz