6. února 2012 11:37 Lidovky.cz > Relax > Zdraví

Naučte se zůstat štíhlí.
Jak si váhu udržet?

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Každá úprava jídelníčku by neměla být utrpením, ale dlouhodobě přijatelnou... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Každá úprava jídelníčku by neměla být utrpením, ale dlouhodobě přijatelnou... | foto: Shutterstock
Mnoho lidí dokáže úspěšně zhubnout, ale jen část z nich ví, jak si ideální váhu dlouhodobě udržet. Chcete-li se vyhnout nechtěnému jojo efektu, je nutné dodržet několik zásad zdravého hubnutí.

Hubnutí a udržení nižší hmotnosti jsou dva zcela odlišné procesy. Bohužel si to jen málo lidí uvědomuje, a tak se dopouští na cestě za štíhlou linií chyb, které jim výsledky jejich úsilí kazí. Klíčem k úspěšnému udržení nižší váhy je totiž hned první fáze procesu hubnutí – rozumná metoda hubnutí. S tou by měla přijít i trvalá změna životního stylu, kterou dotyčný adaptuje do svého života.

"Úspěch při hubnutí automaticky neznamená úspěšné udržení dosaženého váhového úbytku. Stejně jako je potřeba naučit se zhubnout, tak je dobré se naučit, jak váhu udržet," upozorňuje psycholožka Iva Málková, zakladatelka programů na hubnutí STOB. Ten, kdo zhubne z nadváhy nebo dokonce z obezity, totiž není stejný jako člověk, který nikdy obézní nebyl. Jeho tělo funguje jinak a také odlišně zachází s energií získanou z potravy.

ČTĚTE TAKÉ:


Při prudkém snížení příjmu potravy si organismus zvykne na méně energie a přizpůsobí se. "Vaše tělo neví, že jste se rozhodli zhubnout, myslí si, že přichází hladovka. Jakmile přestanete držet dietu, tělo si z přijímané potravy ukládá zvýšené tukové zásoby na případnou hladovku, která by mohla opět v budoucnosti přijít," popisuje odbornice na hubnutí. Zatímco v minulosti pomáhal tento mechanismus lidstvu přežít hladomory a války, v době supermarketů a ledniček plných jídla je spíš na škodu. Po období "strádání" v podobě diety si tak tělo samo raději vytvoří větší tukové polštáře a nastává nechtěný jojo efekt. Pracně shozené kilogramy se pak snadno vrátí zpět, a navíc se metabolismus ještě více zpomalí, potom je hubnutí nebo aspoň zastavení dalšího nárůstu hmotnosti těžší.

Pomalu, ale jistě

Nejlepším řešením jojo efektu je předcházet mu rozumným a pozvolným hubnutím, které z vás neudělá štvance, ale spokojeného a vyrovnaného člověka. Zdravé je tedy hubnout zhruba jeden kilogram týdně. Prudké výkyvy váhy se totiž vedle vzhledu a zdravotního stavu negativně podepisují také na psychice. Proto by každá úprava jídelníčku neměla být utrpením, ale dlouhodobě přijatelnou změnou.

"Pokud mají být změny stravování trvalé, je nutné je zavádět postupně. Začínáme tím, co je pro hubnoucího nejméně obtížné, například omezení sladkých nápojů nebo nahrazení uzenin šunkou. Až změny přijme za své, může přistoupit k dalším úpravám stravování," popisuje Karolína Hlavatá, nutriční terapeutka z Endokrinologického ústavu v Praze.

Obrovskou chybou je podle ní radikálně si zakázat všechno, co máte rádi, v naději, že jedině tak rychle zhubnete. To se vám sice může krátkodobě podařit, ale velmi rychle tvrdý režim opustíte a pracně shozená kila se vrátí.

"Pokud jste milovníkem sladkostí, rozhodně vám je nezakážu, ale pokusíme se spolu najít kompromis. Například místo 50 g čokolády denně se můžeme domluvit na 20 g nebo na hrnečku kakaa," radí terapeutka Hlavatá.

Pouze tehdy, budou-li vám změny stravování vyhovovat, se vám podaří dosažený hmotnostní úbytek udržet, a proto je lepší hubnout spíše méně, ale spokojeně.

Jednou z metod, jak zdravě zhubnout, je nutriční typologie, díky které získáte na základě osobní diagnostiky, vstupního dotazníku a biochemického vyšetření krve zcela individuální doporučení a jídelníček "ušitý na míru".

Najezte se, neuzobávejte

Pokud si chcete nižší hmotnost udržet, musíte opravdu jíst, ne se trápit hlady. Mnoho lidí si bohužel myslí, že jen když hladoví, opravdu hubnou, a tak si cestu ke štíhlé linii spojují jen s nepříjemnými pocity. O to větší mají výčitky svědomí, když dietu poruší.

"Často lidé hladoví přes den. Nestíhají se najíst, a tak vše dohání večer, kdy jsou schopni vyplenit ledničku a sníst úplně cokoliv," upozorňuje lékařka Kateřina Cajthamlová, která se dlouhodobě věnuje lidem, kteří se snaží zhubnout. Klíčem k úspěchu je pravidelné stravování.

Pokud máte pocit, že se prostě nestíháte najíst, začněte si připravovat jídlo s sebou. "Když chcete nejen zhubnout, ale i si nižší váhu dlouhodobě udržet, nesmíte trpět hlady. Proto nemá smysl týrat se nesmyslnými dietami. I ze střídmé porce dobrého jídla může mít člověk radost a potěšení.

  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz