9. ledna 2016 6:50 Lidovky.cz > Relax > Zdraví

Nebezpečný cukr. Na sladké
nápoje raději zapomeňte

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Přes polovinu dětí EU konzumuje energy drinky. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Přes polovinu dětí EU konzumuje energy drinky. | foto: Shutterstock
Výzkumy potvrzují, že cukry představují pro srdce a cévy přibližně stejné riziko jako živočišné tuky. Vysokosacharidové diety, při nichž je více než 50 procent energetického příjmu hrazeno sacharidy, nejsou našemu zdraví prospěšné – ukazují výzkumy. Dnes už víme, že co se seriózně doporučovalo před 25 lety, žádný zdravotní prospěch nepřináší. Právě naopak.

„Proběhly experimenty, při kterých byly živočišné tuky nahrazovány sacharidy, ale žádný pozitivní efekt se nezjistil. Živočišné tuky se přitom nahrazovaly nejenom jednoduchými cukry, ale i složenými, tedy škroby,“ říká kardiolog a předseda České společnosti pro arterosklerózu docent Michal Vrablík. „Někteří z toho nesprávně vyvodili, že omezovat živočišné tuky v podstatě nemá smysl. Při dietě totiž nehraje roli jen to, co omezíme, ale čím omezené nahradíme. A nyní je zřejmé, že vyměníme-li obávané živočišné tuky, které zvyšují cholesterol, za sacharidy, rozhodně si nepomůžeme.“

Pohyb, výdej energie a úbytek tuků

Kolik energie spálí a kolik tuku odbourá osoba o hmotnosti 70 kg při těchto aktivitách za hodinu

Kolik cukru je v jednotlivých potravinách?

Čokoládové tyčinky:

  • Snickers (57 g) – 7 čajových lžiček cukru
  • Milky Way (58g) – 8,5 čajové lžičky cukru
  • Marshmallow (100g) – 14,5 čajové lžičky cukru
  • M&M’s bonbony (45g) – 5,75 čajové lžičky cukru

Ovoce obsahuje cukry ve formě fruktózy. Její hladina kolísá v závislosti na druhu ovoce, např. v brusinkách je jen 1 čajová lžička na 100g, kdežto 4 lžičky cukru najdete v hroznech.

  • mango – 3,2 čajové lžičky cukru
  • banány – 3 čajové lžičky cukru
  • jablka – 2,6 čajové lžičky cukru
  • hrozny – 4 čajové lžičky cukru
  • citrony – 0,6 čajové lžičky cukru
  • rajčata – 0,7 čajové lžičky cukru

Cereální lupínky obsahují libovolné množství přidaných cukrů, například:

  • Cheerios – 1,1 čajové lžičky cukru
  • Cookie Crisp – 8,7 čajové lžičky cukru
  • kakaové Krispies – 9,6 čajové lžičky cukru
  • rýžové Krispies – 2,5 čajové lžičky cukru

Slazené nápoje:

  • Coca-Cola (jedna plechovka) – 7 čajových lžiček cukru
  • Red Bull (jedna plechovka) – 7,5 čajové lžičky cukru
  • limonáda (jedna sklenice) – 5,5 čajové lžičky cukru
  • pomerančový sirup (jedna sklenice) – 2,5 čajové lžičky cukru
  • horká čokoláda (jeden šálek) – 4,5 čajové lžičky cukru
  • ovocné smoothie (jedna sklenice) – 3,5 čajové lžičky cukru

Zdroj: www.denik-diabetika.cz

Poškození cév

Přemíra konzumace sacharidů totiž vyvolává změnu v regulaci metabolismu krevních tuků, při níž se zmnoží zejména neutrální tuky, tzv. triglyceridy. Ty sice samy o sobě cévu nepoškozují, ale jsou důležitou součástí „nosičů“, které pomáhají tukovým částicím s transportem v krevním proudu. „Dokážou změnit vlastnosti těchto ‚nosičů‘ tak, že se přepravované tukové částice stávají nebezpečnějšími, protože vedou k většímu cévnímu poškození,“ pokračuje lékař. „Proto je dnes třeba pacienty instruovat, aby si při vytváření skladby jídelníčku hlídali nejenom množství tuků, ale především jejich spektrum, a aby se také vyvarovali nadměrné konzumace sacharidů. Objem sacharidů nemá přesáhnout 55 procent celkového denního energetického příjmu, přičemž jednoduché cukry by měly být redukovány na minimum.“

Podle docenta Vrablíka bychom přirozeně sladká jídla neměli konzumovat vůbec, a nebo v malých množstvích. Zastává názor, že cukrů do sebe dostaneme dost, i když se sladkostem zcela vyhneme. „Povoleny jsou sacharidy složené, tedy škroby. Mají mnohem menší regulační nároky na udržení správné hladiny krevního cukru a nezpůsobují v takové míře takzvanou inzulinovou rezistenci, při níž klesá citlivost na vlastní inzulín. Právě ta je podkladem diabetu jako dalšího extrémně rizikového faktoru srdečně-cévních chorob,“ doplňuje odborník.

Složený cukr není sladký

Složené cukry neboli polysacharidy poznáme od jednoduchých cukrů neboli monosacharidů poměrně snadno: nemají sladkou chuť. „Nejvíce nám vadí jednoduché mono- a disacharidy: hroznový cukr glukóza, řepný cukr sacharóza a ovocný cukr fruktóza,“ pokračuje Michal Vrablík. „Zvláště fruktóza má zásadně negativní metabolické působení, ještě horší než glukóza – z hlediska navození inzulínové rezistence je dokonce dvojnásobně horší.“

I to je podle slov lékaře důvod, proč dnes tolik lidí trpí metabolickým syndromem. Jedná se o jakýsi „předdiabetický stav“, který je výrazně živený právě konzumací sladkých nápojů s vyšším zastoupením fruktózy. Takovým pacientům se pití slazených nápojů zásadně nedoporučuje. „Primárně se to týká nápojů slazených levnějšími variantami cukru, především kukuřičnými sirupy. Ty jsou metabolicky naprosto zhoubné,“ varuje lékař. Rozdíly v dopadu sacharidů na naše zdraví tedy nejsou dány jen tím, kolik zkonzumujeme jednoduchých cukrů a kolik složených, rozlišovat je třeba i v rámci samotných jednoduchých cukrů.

„Například hroznový cukr nemá tak negativní působení jako ovocná fruktóza, ale sladit glukózou by nás vyšlo draze. Proto sladíme hlavně řepným cukrem sacharózou. Ta sice 50 procent fruktózy obsahuje, ale pořád je to lepší cesta než sladit kukuřičným sirupem, který je fruktózou tvořen ze tří čtvrtin,“ dodává Michal Vrablík.

Americký špatný příklad

V České republice nyní žije přibližně 900 000 diabetiků, přičemž ve věkové kategorii nad 50 let tvoří více než polovinu populace lidé s popsaným metabolickým syndromem.

Ještě horší časy teď v tomto směru zažívají Spojené státy. Tam stoupá výskyt cukrovky ještě strměji a přes polovina dospělé populace je dnes postižena právě zmíněným před diabetickým stavem. „Tito lidé mají zmnoženou tukovou tkáň v oblasti břicha, což způsobuje komplexní poruchu regulace cukrů i tuků. Vše u nich nakonec vyústí ve zvýšení rizika onemocnění srdce a cév, protože pravidelně u těchto osob nacházíme také vysoký krevní tlak,“ vysvětluje docent Vrablík.

V této souvislosti se hodně spekuluje o tom, že jedním z důvodů tohoto stavu je pití nápojů slazených kukuřičným sirupem, doplněné konzumací vysoce kalorické stravy s naprostým nedostatkem pohybu.

Renáta Gebauerová
  • 0Diskuse


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!