Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Nejen jídlo. Japonci chtějí světu nabídnout třeba i módu

Móda

  7:00
Po svých mangách, videohrách nebo sushi chce Japonsko využívat své obchody s oblečením pro mladé, kavárny a tradiční restaurace jako předmostí své kulturní ofenzívy směrované do zahraničí.

Japonsko láká turisty, nabídne 10 tisíc letenek zdarma. foto: Shutterstock

Loni v říjnu tucet japonských butiků otevřelo malé obchodní centrum v Singapuru pojmenované Haradžuku Street Style in Singapore, podle slavné tokijské módní čtvrti Haradžuku, kterou hojně navštěvují mladí lidé a která inspirovala extravagantní styl slavné americké zpěvačky Lady Gaga.

Japonské úřady podporují tento druh iniciativy a spolupráci mezi japonskými investory v oblasti nemovitostí, kteří mají zájem o aktiva v zahraničí, a šéfy těchto obchodů. Jejich cílem je zrod malých "japantown" ve městech daleko od japonského souostroví, která by byla ukázkou současné japonské módy a kultury.

"Pro malé obchody je obtížné usazovat se v zahraničí samostatně, ale mají k tomu velký potenciál, a proto je podporujeme," zdůraznil představitel japonského ministerstva hospodářství, obchodu a průmyslu, který neuvedl své jméno.

Mnoho fanoušků mimo Japonsko

V dubnu úřady uspořádaly salon věnovaný spolupráci mezi několika sektory. Zástupci firem obchodujících s nemovitostmi procházeli mezi butiky s excentrickými oděvy a červenými lucernami typickými pro tradiční japonské hospůdky izakaja.

"Je velmi důležité pořádat taková setkání," prohlašuje Majko Fukušimová, majitelka baru, kde mladé ženy zpívají úvodní verše ke kresleným filmům v srdci Akihabary, tokijské čtvrti, kde jsou soustředěny obchody s elektronikou, videohrami a animovanými filmy.

"Máme plno fanoušků mimo Japonsko, kteří sledují naši činnost na internetu. Ale malé podniky, jako jsme my, nemají dost peněz, aby pronikly bez pomoci do zahraničí," dodává.

Matka s dítětem (ilustrační foto)

Kavárny maid-café pro svobodné muže

Dalším konceptem, který lze exportovat, jsou maid-café, kde jsou zákazníci, převážně svobodní muži, obsluhováni mladými servírkami v obleku služebných.

Juičiro Suzuki, předseda společnosti Neo Delight, která tento typ kaváren spravuje, chce s touto myšlenkou prorazit v některém velkém asijském městě, jako je Hongkong nebo Bangkok.

Tyto nové japonské čtvrti by samozřejmě sloužily k propagaci kuchyně souostroví, jež je v zahraničí již oceňována, ale v tomto případě by byla začleněna do globálnější nabídky japonské kultury.

Japonsko je již po Spojených státech druhým největším vývozcem kulturních hodnot do světa, s ročním obratem v zahraničí ve výši 4,6 bilionu jenů (asi 1,15 bilionu Kč). Japonská vláda by chtěla tento obrat do roku 2020 zvýšit na 11 bilionů jenů (asi 2,75 bilionu Kč).

Autoři: ,