Loni v říjnu tucet japonských butiků otevřelo malé obchodní centrum v Singapuru pojmenované Haradžuku Street Style in Singapore, podle slavné tokijské módní čtvrti Haradžuku, kterou hojně navštěvují mladí lidé a která inspirovala extravagantní styl slavné americké zpěvačky Lady Gaga.
Japonské úřady podporují tento druh iniciativy a spolupráci mezi japonskými investory v oblasti nemovitostí, kteří mají zájem o aktiva v zahraničí, a šéfy těchto obchodů. Jejich cílem je zrod malých "japantown" ve městech daleko od japonského souostroví, která by byla ukázkou současné japonské módy a kultury.
"Pro malé obchody je obtížné usazovat se v zahraničí samostatně, ale mají k tomu velký potenciál, a proto je podporujeme," zdůraznil představitel japonského ministerstva hospodářství, obchodu a průmyslu, který neuvedl své jméno.
Mnoho fanoušků mimo Japonsko
V dubnu úřady uspořádaly salon věnovaný spolupráci mezi několika sektory. Zástupci firem obchodujících s nemovitostmi procházeli mezi butiky s excentrickými oděvy a červenými lucernami typickými pro tradiční japonské hospůdky izakaja.
"Je velmi důležité pořádat taková setkání," prohlašuje Majko Fukušimová, majitelka baru, kde mladé ženy zpívají úvodní verše ke kresleným filmům v srdci Akihabary, tokijské čtvrti, kde jsou soustředěny obchody s elektronikou, videohrami a animovanými filmy.
"Máme plno fanoušků mimo Japonsko, kteří sledují naši činnost na internetu. Ale malé podniky, jako jsme my, nemají dost peněz, aby pronikly bez pomoci do zahraničí," dodává.
Kavárny maid-café pro svobodné muže
Dalším konceptem, který lze exportovat, jsou maid-café, kde jsou zákazníci, převážně svobodní muži, obsluhováni mladými servírkami v obleku služebných.
Juičiro Suzuki, předseda společnosti Neo Delight, která tento typ kaváren spravuje, chce s touto myšlenkou prorazit v některém velkém asijském městě, jako je Hongkong nebo Bangkok.
Tyto nové japonské čtvrti by samozřejmě sloužily k propagaci kuchyně souostroví, jež je v zahraničí již oceňována, ale v tomto případě by byla začleněna do globálnější nabídky japonské kultury.
Japonsko je již po Spojených státech druhým největším vývozcem kulturních hodnot do světa, s ročním obratem v zahraničí ve výši 4,6 bilionu jenů (asi 1,15 bilionu Kč). Japonská vláda by chtěla tento obrat do roku 2020 zvýšit na 11 bilionů jenů (asi 2,75 bilionu Kč).