Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Věda

Nejlépe jsou na tom žáci čtvrtých tříd, zjistila inspekce

Škola (Ilustrační foto)

Škola (Ilustrační foto) foto: Shutterstock

PRAHA - Žáci čtvrtých tříd základních škol dopadli nejlépe v testování, které v květnu na vzorku zhruba 400 základních a středních odborných škol prováděla Česká školní inspekce. Minimální požadavky zkoušky z oblasti Člověk a jeho svět, který přibližně odpovídá předmětu prvouka, nesplnila jen čtyři procenta z nich.
  6:42

Naopak bezmála tři čtvrtiny zvládly testy na více než šedesát procent, uvedl na dnešní tiskové konferenci ministr školství Marcel Chládek (ČSSD). Ve vyšších ročnících byly výsledky horší. U osmých tříd základních škola a odpovídajícího ročníku víceletých gymnázií testy z přírodovědné gramotnosti nezvládla desetina. Více než šedesátiprocentní úspěšnost mělo v této prověrce znalostí z chemie, fyziky a biologie 45 procent žáků.

Testy

Testy navazovaly na generální zkoušky plošného testování páťáků a deváťáků, které se uskutečnily v posledních dvou letech. Ty se však setkaly s negativními reakcemi ze strany některých rodičů, kteří se obávali přizpůsobování výuky požadavkům testů. Ministerstvo školství pak od plošných testů upustilo. V testování na výběrovém vzorku škol hodlá prostřednictvím školní inspekce pokračovat nadále, uvedl Chládek. Ostatní školy budou mít databáze testů po jejich využití k dispozici.

Osmáci a studenti druhých ročníků středních odborných škol navíc skládali totožný test z cizího jazyka, který rozsahem odpovídal učivu deváté třídy základní školy. V angličtině ho pětina středoškoláků nezvládla, a v němčině dokonce poklesly prokázané znalostí mezi základní a střední školou.

Zatímco v 8. třídě test zvládlo na alespoň 60 procent 46 procent žáků, ve druhém ročníku středních odborných škol to byla necelá čtvrtina. Více než třetina středoškoláků přitom dokonce propadla. Česká školní inspekce se tím proto bude hlouběji zabývat a bude hledat cesty, jak tomu do budoucna zamezit, uvedl ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal. Podle Chládka se výsledky s postupem do vyšších ročníků zhoršují, protože dětem chybí nadšení. "U velké části nám výsledky ukázaly, že děti nemají motivaci na sobě dále pracovat, nemají motivaci se dále vzdělávat," uvedl.

Problém podle něj může spočívat mimo jiné v používaných metodách výuky, které učitelé sice považují za atraktivní, ale děti jejich názor nesdílí. Ukázaly to dotazníky pro pedagogy i žáky, které se souběžně s testy vyplňovaly. "Stejná látka se dá naučit jiným způsobem, který bude pro děti atraktivnější," poznamenal Chládek.

K TÉMATU:

V přírodních vědách, jejichž znalosti se nyní testovaly, by žáci uvítali více pokusů a skupinových projektů. "V hodinách mají žáci zřídka možnost sami zkoušet experimenty a v řadě případů to ani nevidí u učitele. Naopak učitelé uvádějí, že badatelskou činnost zařazují. Ta četnost je v jejich výpovědích o polovinu vyšší, než zaznamenaly děti," řekl ústřední školní inspektor Zatloukal.

Autoři: ,