20. května 2014 6:24 Lidovky.cz > Relax > Zajímavosti

Nejstarší obyvatelka Ameriky
přišla z Asie po pevnině

Amerikou na kole, Utah | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Amerikou na kole, Utah | foto: hedvabnastezka.czReprofoto
WASHINGTON Dávní předkové domorodých obyvatel amerického kontinentu přišli z Asie již před více než 13 000 lety v době, kdy světadíly spojovala pevnina. Tvrdí to američtí vědci, které k potvrzení této dosud často zpochybňované teorie vedlo podrobné prozkoumání nálezu nejstarší celistvé kostry na západní polokouli.

Kostru mladé dívky z doby ledové našli před sedmi lety potápěči v Mexiku a své závěry nyní vědci publikovali v časopise Science. Potápěči ostatky pojmenovali Naia podle vodních nymf z řecké mytologie. Život mladé dívky skončil podle vědců ve 30 metrů hluboké jeskyni, kam se před nějakými 13.000 lety možná vydala hledat vodu a už se nevrátila.

ČTĚTE TAKÉ:

Když později jeskyni voda zatopila, konzervovaly se ostatky nejstarší obyvatelky Ameriky a pro paleontology znamenaly nejcennější nález za dlouhou dobu. Pomocí testů DNA získané z jejího zubu moudrosti vědci nyní zjistili, že necelý metr a půl vysoká dívka je příbuzná jak s asijskou genetickou linií, tak s domorodými obyvateli Ameriky. Štíhlejší tvar její lebky v porovnání s americkými indiány podle vědců teorii o příbuznosti nijak nenarušuje, je prý dán evolučními změnami.

Autoři studie, na níž se podíleli mexičtí a američtí vědci, tvrdí, že vyvrátili pochybnosti o tom, že první obyvatelé Ameriky přišli v době ledové po úzkém pásu pevniny, který byl na místě dnešního Beringova průlivu. Někteří vědci tuto teorii zpochybňují a tvrdí, že předkové domorodých obyvatel Ameriky mohli přijet po moři například z Polynésie.

Lidovky.cz, ČTK

Všechny akční letáky na jednom místě!