6. dubna 2017 5:47 Lidovky.cz > Relax > Zdraví

Nejste spokojeni s poskytovanou péčí? Kde si stěžovat, musíte vypátrat

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Pacient v nemocnici - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pacient v nemocnici - ilustrační foto. | foto: Shutterstock
Choval se k vám lékař hrubě, požadoval neoprávněně peníze? Máte možnost si stěžovat, jen je třeba vědět, kam svou stížnost směrovat.

Podat stížnost na zdravotníky je tak trochu zkouškou schopností pacienta vyznat se ve zdravotnickém systému. Institucí, které řeší stížnosti, je několik, ale každá se zabývá něčím jiným.

Místem, kde vám poradí, kam stížnost směrovat, je pobočka vaší zdravotní pojišťovny. Zde vám mohou i předat kontakty na příslušné úřady ve vašem regionu. „Zdravotní pojišťovně přísluší zabývat se pouze stížnostmi vlastních pojištěnců, a to jen na smluvní lékaře dané pojišťovny,“ popisuje Oldřich Tichý, mluvčí Všeobecné zdravotní pojišťovny. To znamená, že zde můžete řešit problémy jako neoprávněné vybírání poplatků, neprovedení vyúčtovaného výkonu nebo třeba nedodržování ordinační doby.

Pomoc pacientské organizace

Může se stát, že příčinou problémů je nedorozumění, nedostatečná schopnost nebo v horším případě neochota zdravotnických pracovníků vše dostatečně vysvětlit. Přitom právo na informace podané srozumitelným způsobem je jedním ze základních pacientských práv. Proto se nebojte zdravotníků ptát, když vám něco není jasné či máte pochybnosti. V této situaci vám také mohou pomoci pacientské organizace, které se věnují nemocným s různými diagnózami, znají chorobu i její léčbu, ale také vám poradí, jak efektivně komunikovat se zdravotníky. „Jsme schopni poradit, na jaké zdravotnické zařízení se obrátit či jaké informace požadovat od svého lékaře ve chvíli, kdy probíhá rozhodování o léčbě,“ vysvětluje Veronika Bartošová, manažerka projektu Nejsi na to sama, určeného ženám s rakovinou prsu.

Pacientská organizace také může usnadnit situaci ve chvíli, kdy se člověk dozví vážnou diagnózu a má pocit, že se mu lékaři dostatečně nevěnují. „Mnohdy se stává, že v ordinaci není dostatek času či správná atmosféra na to, řešit, jak nemoc ovlivní pacientce život, a tak může odejít zklamaná přístupem zdravotníků,“ dodává Veronika Bartošová.

Nejdříve oslovte nadřízeného

Tím prvním, s nímž budete řešit svou nespokojenost se zdravotní péčí, by měl být vedle ošetřujícího lékaře jeho nadřízený. To může být primář oddělení či vedení zdravotnického zařízení. „Když jde o závažnější případy, je efektivnější podat písemnou stížnost, což vám zaručí obdržení písemné odpovědi v odpovídajícím termínu. Podání stížnosti může být také uskutečněno formou telefonátu, zasláním faxu či prostřednictvím elektronické pošty,“ doporučuje nespokojeným pacientům ministerstvo zdravotnictví na svém webu.

V některých zdravotnických zařízeních či na krajských úřadech existují zdravotní ombudsmani, kteří mohou pacientovi s řešením situace pomoci. Neexistuje ale jeden úřad, kam by se mohli obracet pacienti z celé republiky. Pokud nesouhlasíte s tím, jak vaši stížnost vyřídilo vedení zdravotnického zařízení, máte možnost se obrátit na příslušný správní orgán, což je obvykle krajský úřad nebo magistrát města. Jsou povinny vyřídit stížnost do 30 dnů.

V oblasti zdravotní péče bezprostředně nepomůže veřejný ochránce práv neboli ombudsman. „Není oprávněn prošetřovat postup poskytovatelů zdravotních služeb,“ říká Iva Hrazdílková z kanceláře veřejné ochránkyně práv. Tento úřad může být nápomocen, teprve když lidé neuspějí se svou stížností například na krajském úřadě či magistrátu města, a může prošetřit postup úřadů, nikoliv ale problémy spojené s poskytováním zdravotní péče.

Stížnost komoře i po roce

K institucím, na které se můžete obrátit, patří také Česká lékařská komora či Česká stomatologická komora, a to když máte pochybnosti, zda lékař nechyboval v určení diagnózy či následné léčbě, a také tehdy, když podle vás jednal neeticky. Na podání stížnosti máte rok. Písemnou stížnost musí komora vyřídit do šesti měsíců.

LUDMILA HAMPLOVÁ, Autorka je spolupracovnice redakce
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.