Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Nokia Mapy 3.0 v dlouhodobém testu – obstojí proti konkurenci?

Věda

  6:00
Finský výrobce telefonů Nokia nedodává na trh jen přístroje s GPS, ale vydal se i cestou vývoje vlastního navigačního software. Jak se podařila jeho poslední verze a obstojí ve srovnání se zaběhnutou konkurencí?

Nokia Mapy v akci. foto: NokiaReprofoto

Trh s navigačním software pro mobilní telefony a PDA je do jisté míry pokřivený pirátstvím. Výrobci se proto soustředí hlavně na trh jednoúčelových zařízení a softwarové verze vypouštějí se značným zpožděním. To vytváří prostor pro další hráče, čehož si je Nokia dobře vědoma.

A tak se snaží velkoryse nabídnout zajímavé podmínky: samotná aplikace a mapy máte zadarmo. Česká republika zabere něco okolo 80 MB, celá Evropa pak asi 2 GB. Funguje podobně jako mapové aplikaci v počítači: zobrazí vám mapu okolí, kterou si můžete prohlížet, a pomocí GPS určí vaší polohu. Ve verzi 3.0 máte navíc možnost prohlížet si trojrozměrné modely některých budov nebo si přepnout na satelitní pohled – ten však už vyžaduje připojení k internetu a je datově poměrně náročný.

Správa připojení k internetu je ostatně silným nástrojem nové verze. Lze si nastavit, kdy a za jakých okolností se mobil bude připojovat k internetu. Pokud mu to zakážete, bude hledat v interních datech, pokud ne, pokusí se v on-line databázi najít aktuálnější údaje.

Aktualizace mapových podkladů by však mohla být rychlejší, vzhledem k tomu, že probíhá přes internet. Chyba padá spíše na samotné tvůrce map (je to jak TeleAtlas, tak Navteq), ale na posledních mapách ČR nenajdeme tak významné dopravní stavby jako začátek rychlostní komunikace R6 u Prahy, anebo dálniční obchvat Hranic na Moravě, které byly otevřeny už na sklonku loňského roku. A to je škoda, protože rychlejší aktualizací by Nokia mohla získat značnou konkurenční výhodu.

Dokud budete používat aplikaci v tomto bezplatném režimu, můžete si akorát prohlížet mapu, případně na ní vyhledávat. Velmi dobře to lze použít při pohybu po vlastních nohou, pokud však budete chtít typickou automobilovou aplikaci s hlasovými příkazy, budete si muset připlatit.

Současná licenční politika Nokie je taková, že bylo zrušeno rozdělení do oblastí, kupujete si rovnou celý světadíl, ale maximálně na rok (namísto dřívějších tří). Ten vás vyjde v případě Evropy asi na osmnáct set korun, ale lze i koupit týdenní licenci za pár desetikorun. Platba probíhá přímo v rozhraní telefonu, kam zadáte číslo kreditní karty.

Spíše pro občasné použití
Nokia se tak zřejmě snaží obsadit prozatím prázdný segment trhu – sváteční řidiče. Kdo musí navigaci používat denně, dal už nejspíše přednost nějakému jednoúčelovému řešení. Navigace v telefonu se však hodí spíše pro příležitostné použití – hlavně malý displej nenabízí tolik komfortu, kolik je potřeba.

I na samotném průběhu navigování je co vylepšovat. Od prvních verzí, které připomínaly nepovedený hybrid mezi pěším a automobilovým navigátorem, udělala Nokia sice notný pokrok, takže vás bez problémů navede do požadovaného místa, ale pokud máte možnost srovnání s etalony trhu (Garmin, TomTom), uznáte, že je ještě co vylepšovat.

Vše začíná už při výběru trasy a jejím plánování. Nokia Mapy před vás postaví hotovou trasu, ale nepodělí se s vámi, kudy povede – na to musíte složitě zkoumat mapu. Máte tak jen málo možností korigovat případné navigační nesmysly. I v průběhu jízdy se najdou drobné důvody k nespokojenosti. Jde například o nestejnorodý přístup k navigaci po hlavní silnici, která odbočuje – někdy na to navigace neupozorní, jindy ano. Taky lze programu vytknout, že je příliš upovídaný a rozptyluje tak řidiče. Zcela zbytečně totiž hlásí "pokračujte po silnici X kilometrů" anebo manévry, které budou následovat až za dlouhou dobu, aby je posléze ještě dvakrát zopakoval.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!