Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Nová černá není oranžová, ale zase jen černá. A nic ji nenahradí

Čekstajl

  11:05
PRAHA - Každý má nějakou menší či větší obsesi. Šéfredaktor LN třeba při svých dovolených až manicky schraňuje tamní tisk a po návratu zásobuje redakci inspirací, čemu se věnovat, aby ty naše noviny nezapadly do ranku provinčnosti. Se zavedením Čekstajlu našly po jeho poslední cestě do Británie uplatnění i módní stránky tamních deníků.
Černý luxus zvolil designér Zac Posen.

Černý luxus zvolil designér Zac Posen. foto: Reuters

Hned trendový speciál z anglického deníku Metro ukazuje zase na dvě obsese módního průmyslu, nebo spíš lesklých i méně lesklých fashion stránek. Obří titulek hlásá, že „Oranžová je nová černá“ (možná se zamlčeným odkazem na kultovní seriál Netflixu). A následuje nepřeberné množství fotek z přehlídek předních designerů, kde se to hemží touto cestářskou barvou, a řada tipů, kde oranžové kousky sehnat i v cenových možnostech běžného smrtelníka.

Růžová je námořnickou modrou Indie

Řekněme si rovnou, že oranžová může být třeba barvou podzimní sezony. Ale novou černou? To sotva.

Ohlašování „nové černé“ je ovšem jednou z posedlostí, které se prolínají módními blogy, časopisy a radami tu více, tu méně erudovaných expertů. A tak jen letmým pohledem jinam zjistíte, že třeba podle Guardianu je novou černou pro letošní sezonu takzvaný monochrom – tedy kombinace černé a bílé v jakémkoliv poměru. V minulosti pak byla novou černou růžová, temně modrá a v podstatě jakákoliv jiná barva.

Jak ‚personalizovat‘ šatník? Karl Lagerfeld razí bambule

Za frázi zřejmě může někdejší hvězda módní publicistiky Diana Vreelandová, která podle nedoložených zpráv měla kdysi prohlásit, že „růžová je námořnickou modrou Indie“, protože růžová se tam jako základní barva oblečení objevuje přibližně stejně často jako v západním světě modrá. Pak už si klišé žilo vlastním životem. A s každou „novou černou“ se snažilo alespoň na čas jako základ šatníku vnutit davům některou zrovna vybranou barvu.

Černou ale, jak vidno, nikdy nic nenahradilo. Základem elegantního šatníku bude vždy.

Muž se bez černého obleku téměř neobejde (a není třeba myslet jen na pohřby). Malé černé zase dámy uplatní nepoměrně častěji a díky šikovně zvoleným doplňkům i bez povšimnutí z opakovaného nošení než jakkoliv úchvatnou oranžovou róbu.

Jaká je bramboříková?

A ta druhá obsese módy? „Vynalézání“ stále nových barev, aby to znělo zasvěceněji a běžného muže ještě více mátlo. Konkrétně Metro uklidnilo čtenářky, že v případě aktuálního trendu nejde o fosforeskující oranžovou, ale mandarinkovou, která je trochu více zastřená.

Favoritem poslední doby je třeba sytě růžová schovaná pod názvem cyklámen (což je brambořík, ale bramboříková by asi neznělo). Chválu módních kritiků sklízejí aktuálně róby pudrové. K této celé barevné škále se mimochodem došlo přes pleťovou, která se ale pro jemné odstíny růžové ukázala jako politicky nekorektní.

Válku barev lze ovšem vyřešit, asi nejlépe to vystihl jeden kamarád, který v zamyšlení nad skleničkou s vínem prohlásil: „Každá barva je dobrá... když je černá.“

Autor: