Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána

Nová Země? Vědci našli planetu příhodnou pro život

LONDÝN - Tým britských a německých astronomů našel 44 světelných let od Země planetu, která je ze všech dosud objevených možná nejpříhodnější pro život pozemského typu. Planeta obíhá kolem hvězdy ve vzdálenosti, která umožňuje výskyt tekoucí vody, a otáčením kolem vlastní osy střídá pravidelně dny a noci.
Vesmír (ilustrační foto)

Vesmír (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Planeta nese nepoetické jméno HD 40307g a její hmotnost je ve srovnání se Zemí asi sedminásobná. Kolem svého slunce obíhá zhruba ve stejné vzdálenosti jako Země, a přijímá tudíž zhruba stejné množství záření. Od počátku 90. let bylo objeveno víc než 800 planet mimo sluneční soustavu, ale jen pár z nich je hypoteticky obyvatelných.

ČTĚTE TAKÉ:

Vzácná je i skutečnost, že planeta rotuje kolem vlastní osy a střídá jako Země denní a noční dobu. I to podle expertů zvyšuje naději, že prostředí na planetě je se Zemí srovnatelné. Planety, které nerotují, odkazují polovinu své plochy do věčné tmy.

"Jde o rotující planetu, která je svou obyvatelností Zemi nejbližší," soudí Hugh Jones, astronom z univerzity v britském Hertfordshiru. Objev, který s německými kolegy publikoval v odborném časopisu Astronomy & Astrophysics, umožnil výzkum s pomocí teleskopu v lokalitě La Silla v chilské poušti Atacama.

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!