Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Obří zlatá slza v českém pavilonu na Expu je ve skutečnosti z hliníku

Magazín

  15:44aktualizováno  16:23
PRAHA - Obří zlatá slza, která se stala jedním z nejsledovanějších exponátů českého pavilonu na Expu 2010 v Šanghaji, je ve skutečnosti vyrobena z hliníku, zlato ji pouze pokrývá. Řekl to manažer marketingu a komunikace české expozice Jiří František Potužník.

Obří zlatá slza ve skleněném boxu je součástí instalace na EXPO, která vyrábí osobní parfémy. foto: ČTK

Kapka měla být původně vyrobena z tuny zlata České národní banky, vláda je však tvůrcům odmítla zapůjčit. Podle informací serveru iDnes.cz kapka zůstane součástí expozice, kterou si nedávno od českého státu koupil čínský podnik.

"Ta originální socha, která je teď vystavena, nebude prodána. Bude vytvořena jiná, která se stane součástí českého pavilonu a zůstane v Číně," řekl Díaz.

Autor obří kapky Federico Díaz kapku odlil z hliníku a na hliníkové tělo pak nanesl tenkou vrstvu zlata vážícího 3,4 gramu, sdělil Potužník. Podle něj byly na výrobu uměleckého díla použity i nanotechnologie.

Vláda se bála zlato zapůjčit
Na jaře před zahájením světové výstavy byla výroba slzy v Česku velmi sledovaná. Když vláda odmítla zlato zapůjčit, umělec oznámil, že je získal od soukromé firmy. Tajil, kolik slza váží, prozradil jen, že je to spíše méně než tuna. "Vláda se bála zlato zapůjčit. Nynější váha se rovná odvaze státu," podotkl před časem Díaz.

Díazova instalace nazvaná LacrimAu pracuje především s city, které člověk prožívá při pohledu na obří zlatou kapku. Emoce pak snímá z hlavy návštěvníka do počítače. Ten je vyhodnotí a pipetovací systém pak z esencí vyrobí osobní vůni. Umělecký počin propojuje podle Díaze lidské slzy, zřejmě jednu z mála kapalných látek, s níž se neobchoduje, zlato jako symbol emocí, moci i válek a smutku a čich jako jeden z nejstarších smyslů.

Obří zlatá slza ve skleněném boxu je součástí instalace na EXPO, která vyrábí osobní parfémy.

Název LacrimAu kombinuje latinský výraz pro slzu s chemickou značkou zlata.

Český pavilon reprezentuje Českou republiku v Šanghaji jako moderní zemi. Vláda na účast v kulturní olympiádě národů vyčlenila půlmiliardu korun. Pavilon byl prodán čínskému podniku za více než 30 milionů korun.

Expo končí 31. října, Podle odhadů by měla celková návštěvnost českého pavilonu, který patří k oblíbeným expozicím, pokořit hranici osmi a půl milionu osob.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!