Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa

Olomoučtí vědci mají podíl na úplném přečtení genomu ječmene

OLOMOUC - Celou dědičnou informaci ječmene se podařilo získat mezinárodnímu týmu vědců, ve kterém jsou i odborníci z Ústavu experimentální botaniky Akademie věd ČR. Přečtení genomu pomůže urychlit šlechtění ječmene, sdělil vedoucí olomouckého pracoviště Ústavu experimentální botaniky Jaroslav Doležel. Úplné přečtení dědičné informace ječmene trvalo deset let a je to zatím největší genom, který vědci důkladně zmapovali.

Kvalita ječmene by letos měla být dobrá. foto: Veterinární a farmaceutická univerzita Brno

„Najednou máme pro tak významnou plodinu k dispozici knihu, která podrobně popisuje její dědičnou informaci. Můžeme v ní hledat místa odpovídající za agronomicky důležité znaky a tím podstatně urychlit získávání DNA markerů pro šlechtění a izolaci důležitých genů,“ uvedl Doležel. Vědci podle něj nyní mají možnosti odhalovat, jak vlastně DNA ovlivňuje vzhled rostliny, sledovat její reakce na vnější podmínky.

Početí dítěte s DNA od ‚tří rodičů‘. Úprava buněk slouží jako prevence přenášení genetických nemocí

Ječmen se využívá především jako krmivo pro hospodářská zvířata a také pro výrobu piva a whisky. Přečtení genomu v budoucnu pomůže při šlechtění nových odrůd ječmene odolných vůči klimatickým změnám, škůdcům a chorobám. Doležel podotkl, že dědičná informace ječmene se skládá z pěti miliard písmen a je tedy o polovinu větší než genom člověka.

Výsledky výzkumu byly publikovány v posledním čísle prestižního vědeckého časopisu Nature. Bez mezinárodní spolupráce týmů z Německa, Velké Británie, Číny, Austrálie, Dánska, Finska, Švédska, Švýcarska, USA a také České republiky by podle Doležela nebylo možné získat a zpracovat všechna data o genomu ječmene. Získání tak kvalitní sekvence ječmene bylo podle něj podmíněno kombinací klasických starších technik a nejnovějších metod čtení genomu.

Genetici přečetli DNA Richarda III. Králův genom prozradil nevěru