Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Omyl za miliardy. Nové vlaky se nevešly na nádraží

Věda

  6:15
Jakékoliv technické pochybení se u vlaků může velmi podražit. Přesně to se stalo ve Francii – a příčinou byla naprosto nesmyslná a primitivní chyba.

Vlak francouzské státní společnosti SNCF foto: Shutterstock

Moderní vlaky možná už nemají někdejší punc romantiky, ale stále jsou to složité a nákladné stroje a jakékoli technické pochybení se u nich může velmi prodražit. Ve Francii vládne na železnici lehce schizofrenní situace. Zjednodušeně řečeno: vlaky patří státní společnosti SNCF a koleje a nástupiště provozuje zase státní společnost RFF a domluva mezi nimi není snadná.

Společnost SNCF se v roce 2010 rozhodla pro masivní investici. Pro regionální tratě státní společnost objednala 2000 vlaků za 15 miliard eur. Úkolem odborníků ze společnosti RFF bylo změřit šířku nástupišť. Při měření se ale technici dopustili chyby. Společnost RFF podle týdeníku Canard Enchaine poslala jen rozměry peronů, které se stavěly před 30 lety. Jenže více než 1 200 nástupišť na francouzských nádražích bylo postaveno před 50 lety.

První vlaky vyjely v roce 2014, na každé straně jsou asi o deset centimetrů širší než ty předchozí. Na nových nádražích to problém nebyl. U dříve postavených nádraží byl ale i takhle malý rozměr příčinou obrovských problémů. Problém si vyžádal stavební práce, které mají přizpůsobit nástupiště širším vlakům. Tyto úpravy si zatím vyžádaly 80 milionů eur (2,2 miliardy korun), stovky nástupišť na ně přitom stále ještě čekají.

Autor:
Témata: Francie