Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie

Pátý vesmírný turista

Magazín

MOSKVA - Charles Simonyi, sedmapadesátiletý spoluautor programů Word a Excel, poletí na výlet do kosmu. Za cestu zaplatí 20 milionů dolarů.

Vesmírná loď Sojuz TMA-8 foto: DENIS SINYAKOV AFP

„My bychom vzhůru k nebesům, a jsme zde Zemí spjatí,“ posteskl si Jan Neruda v Písních kosmických. Kdyby básník mohl na chvíli nahlédnout do 21. století, nevyšel by z údivu. „Vzhůru k nebesům“ dnes létají nejen profesionální kosmonauti, ale i lidé, kteří splňují dvě základní podmínky: mají dobrodružnou povahu a hromadu peněz.

Vesmírná turistika je zkrátka v módě. Do kosmu se zatím podívali tři podnikatelé a čtvrtý už se na svůj let připravuje. Pátým statečným, který se teď nechal zlákat voláním hvězdných dálek, je Charles Simonyi, bývalý vývojový pracovník společnosti Microsoft.

„Se Simonyim jsme uzavřeli předběžnou dohodu na jaro roku 2007,“ potvrdil na počátku tohoto týdne Alexej Krasnov, který vede program pilotovaných letů v ruské kosmické agentuře Roskosmos.

Sedmapadesátiletý Simonyi poletí na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS), kde stráví týden. Na její palubu se dostane s novou dvoučlennou posádkou ISS a zpátky na Zem ho přepraví jiná dvojice kosmonautů, kterým na ISS zrovna skončí mise. Netradiční dovolená ho vyjde na 20 milionů dolarů (467 milionů korun).

Životní příběh Charlese Simonyiho zní jako pohádka. Budoucí vesmírný turista se původně jmenoval Károly - narodil se totiž v Budapešti. Jako středoškolský student se díky přímluvě svého otce dostal na brigádu do střediska, kde inženýři používali jeden z prvních počítačů v tehdejším Maďarsku. Károly tu dělal nočního hlídače a během dlouhých služeb se s počítačem naučil zacházet. Ještě před maturitou vytvořil chytrý počítačový program, který se mu podařilo draze prodat. Odjel do Dánska a pak na studia do Spojených států.

Po absolvování univerzity si sjednal schůzku s Billem Gatesem, který ho přijal do společnosti Microsoft. Simonyi se tu například podílel na vývoji produktů World a Excel.

V roce 2002 se s Gatesem rozešel a založil si vlastní firmu. V témže roce ho časopis Forbes uvedl ve svém tradičním žebříčku nejbohatších lidí světa na 445. místě. Podle Forbesu tehdy Simonyi vlastnil miliardu dolarů.

Pokud se Simonyi skutečně vydá do kosmu, zařadí se po bok dvou amerických a jednoho jihoafrického podnikatele, kteří již tuto cestu podstoupili. Vůbec prvním vesmírným turistou se stal v roce 2001 miliardář Dennis Tito, následoval ho Jihoafričan Mark Shuttleworth a loni i Greg Olsen.

Na ISS se chce podívat také byznysmen Daisuke Enomoto, který zbohatl díky provozování webových portálů. Čtyřiatřicetiletý Japonec proslul tím, že do kosmu hodlá odletět v rudozlatém kostýmu svého oblíbeného komiksového hrdiny, který se jmenuje Char Aznable. Enomoto se v současné době účastní výcviku v ruském Hvězdném městečku. V září by měl nastoupit na palubu Sojuzu.
Autoři:

Dlouhodobý pronájem bytu 3+1 v Bílině , ul. Za Chlumem