16. června 2012 7:00 Lidovky.cz > Relax > Zdraví

Pohyb ano, ale podle
fyzických možností a zdraví

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Víkend bude teplý a slunečný. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Víkend bude teplý a slunečný. | foto: Lidové noviny
Pohyb by si lidé měli volit podle fyzických možností a zdravotního stavu. U žen a mužů jsou jiné problematické partie, u dětí je nutno zohlednit potřeby rostoucího organismu, řekl Jan Větrovský, garant projektu Všeobecné zdravotní pojišťovny Žij zdravě.

Vhodným a pravidelným cvičením je podle něj možné vytvarovat problematické partie a předejít zdravotním problémům, jako jsou bolesti hlavy nebo zad.

Problematické partie souvisejí hlavně s ukládáním tuku, u mužů se ukládá v oblasti břicha, u žen hlavně na bocích, nohou a hýždích. U žen mají vliv na volbu pohybu i další faktory, jako menstruace, těhotenství či doba hormonálních změn v pozdějším věku.

"U žen by se měla pohybová aktivita zaměřit na posílení středu těla, hlavně svalů pánevního dna, břicha a dolní poloviny těla. U mužů je střed také důležitý, ale víc se zaměřujeme na horní polovinu těla," řekl trenér.

Oproti mužům mají ženy menší podíl svaloviny a širší pánev. Jsou ohebnější, když začnou sportovat, mají asi o deset procent větší svalové přírůstky než muži. Bývají v posilování vytrvalejší a pohyb u nich většinou vede ke snížení váhy. Mají v průměru jen 70 procent síly mužů, potřebují tedy jiné cvičební dávky.

Ženy by se měly zaměřit na posilování lopatkových svalů a vnějších partií paží, je to prevence bolestí zad. Pravidelné protahování hlubokého ohybače hlavy pomáhá ke správnému držení těla, ženy se tak mohou zbavit migrén.

Zpevnění pánevní oblasti uleví od menstruačních bolestí.

Muži většinou očekávají od posilování, že se jim začnou rýsovat svaly na pažích a prsou, o zmenšení břicha podle trenéra tolik nestojí. Když posilují, tělo se jim spíše obaluje svaly, než aby ztráceli na váze. Při posilování by měli věnovat pozornost hlavně zádovým a břišním svalům, které pomáhají ke správnému držení těla.

Děti si teprve budují svalový korzet, jak tělo roste a sílí. Důležitý pro ně je nácvik správného držení. Pohyb u nich má vést k rovnoměrnému rozvoji, proto by se pohybové aktivity měly doplňovat. Děti by nikdy neměly mít silový trénink s činkami. Zhruba do 15 let jim rostou kostní chrupavky, přetížením by si je nevratně poškodily. Děti by také nikdy neměly držet jednostranné redukční diety. Pokud potřebují zhubnout, je nutno stravu upravit, ale musí zůstat pestrá.

ČTK
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz