14. prosince 2016 6:56 Lidovky.cz > Relax > Věda

Porody císařským řezem podle vědců ovlivňují evoluci

Plačící miminko. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Plačící miminko. | foto: Shutterstock
VÍDEŇ Pravidelné provádění porodů císařským řezem má podle vědců dopad na lidskou evoluci. Větší počet matek nyní kvůli úzké pánvi potřebuje operaci, aby mohly porodit, zjistila nová studie.

Vědci podle ní odhadují, že se počet případů, kdy se dítě nedokáže protáhnout porodními cestami, zvýšil z 30 na každých 1000 porodů v 60. letech na současných 36 na každých 1000 porodů. Historicky by se tyto geny úzkého pánevního hrdla z matky na dítě nepřenesly, protože by oba zemřeli při porodu.

Rakouští vědci, kteří studii provedli, odhadují, že tento trend bude pokračovat, ovšem ne do té míry, že by nechirurgické porody zcela vymizely. Podle doktora Philippa Mitteröckera z odboru teoretické biologie Vídeňské univerzity jde o jednu z nezodpovězených otázek v oblasti pochopení lidské evoluce.

„Proč je počet problémů při porodu, a především toho, čemu říkáme fytopelvický nepoměr - tedy v podstatě to, že dítě neprojde porodními cestami matky - tak vysoký?“ ptá se Mitteröcker. „Bez moderních lékařských zásahů byly podobné problémy často smrtelné, a to je z hlediska evoluční perspektivy způsob selekce. Ženy s velmi úzkou pánví by před 100 lety nepřežily porod. Nyní přežijí a předají své geny úzké pánve svým dcerám,“ dodal.

Evoluční antropologové si dlouho kladou otázku, proč se v průběhu let lidská pánev nerozšířila. Hlava lidského miminka je velká v porovnání s ostatními primáty, což znamená, že zvířata jakou jsou třeba šimpanzi, mohou porodit relativně snadno.

Vědci navrhli matematický model s využitím údajů od Světové zdravotnické organizace (WHO) a dalších velkých studií o porodnosti. A objevili v nich protichůdné evoluční síly. Jednou z nich je trend větších novorozenců, kteří jsou zdravější. Ovšem pokud budou novorozenci příliš velcí, pak při porodu uváznou v porodních cestách, což by historicky mělo katastrofální následky pro matku i dítě - a jejich geny by dál nepokračovaly.

Příliš velké děti

„Jedna strana téhle selektivní síly - trend menších novorozenců, jimž nehrozí, že uváznou v porodních cestách - díky císařským řezům vymizel,“ uvedl Mitteröcker. „Naším cílem není kritizovat lékařské zákroky,“ citoval jej zpravodajský server BBC. „Jen chceme upozornit na to, že mají dopad na evoluci lidí,“ dodal Mitteröcker.

Podle odhadů vědců představoval celosvětový počet případů, kdy dítě bylo příliš velké na to, aby prošlo porodními cestami, asi tři procenta. To je těch zmíněných 30 na každých 1000 porodů. Během posledních 50 až 60 let se tento poměr zvýšil na 3,3 až 3,6 procenta. Jakkoli se může tento nárůst zdát malý, v poměru k původnímu počtu jde o deseti až dvacetiprocentní nárůst, o který se zasloužil evoluční efekt.

„Otázkou nyní je, co se stane v budoucnosti,“ dodal Mitteröcker. „Já očekávám, že tento evoluční trend bude pokračovat, ale jen pomalu. Existují určité hranice, takže si nemyslím, že by se jednoho dne většina dětí rodila císařským řezem.“