7. prosince 2016 11:43 Lidovky.cz > Relax > Zajímavosti

Proměny Air Force One v čase. Prohlédněte si speciální letouny prezidentů USA

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
První prezidentský letoun, ve kterém se prezident skutečně svezl, byl upravený... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy První prezidentský letoun, ve kterém se prezident skutečně svezl, byl upravený... | foto: U.S. Air ForceLidovky.cz
Myšlenka na vytvoření speciálního letounu pro přepravu amerického prezidenta vznikla v roce 1943 během druhé světové války. Název „Air Force One“ může používat jakýkoliv letoun, který nese na palubě prezidenta Spojených států. Podívejte se jak se letadla prezidenta USA měnila v čase.

Termín se obecně používá pro speciálně upravené a vybavené letouny, která jsou využívána k přepravě americké hlavy státu. Bezpečnostní výbavení pro tato letadla jsou mimo jiné důvodem jejich vysoké ceny. Cena nové letky dvou letadel se v současnosti vyšplhala podle odhadů agentury Reuters k třem miliardám dolarů (75 miliard korun).

Úplně první stroj pořízený jako prezidentský letoun byla létající loď Douglas Dolphin. Ve službě byla od roku 1933 do 1939. Prezidenta však za tu dobu nejspíš nikdy nepřevážela.

První stroj pořízený jako prezidentský letoun byla létající loď Douglas Dolphin. Ve službě byla od roku 1933 do 1939. Prezidenta však za tu dobu nejspíš nikdy nepřevážela.

První prezidentský letoun, ve kterém se prezident skutečně svezl, byl upravený Douglas C-54 Skymaster přezdívaný „Sacred cow“, svatá kráva.Prvním americkým prezidentem, který skutečně používal speciálně upravený prezidentský letoun byl Fraklin Delano Roosevelt. Letounem C-54 Skymaster letěl Roosevelt na Jaltskou konferenci.

První prezidentský letoun, ve kterém se prezident skutečně svezl, byl upravený Douglas C-54 Skymaster. Poprvé svezl prezidenta Roosevelta na Jaltskou konferenci. To byl zároveň jediný Rooseveltův let v tomto stroji, poté ho využíval jeho nástupce Truman.

Za vlády prezidenta Harryho S. Trumana byl nadále používaný Skymaster a na jeho palubě Truman podepsal Zákon o národní obraně, čímž vznikla U.S. Air Force. Truman následně vyměnil C-54 za nový typ letounu, kterým byl VC-118 Independence, pojmenovaná podle rodného města prezidenta Trumana.

Dalším prezidentským speciálem byl VC-118 Idependence, upravený C-118 Liftmaster, který sám byl armádní verze Douglasu DC-6. Tento stroj byl první, který byl zvenčí jednoznačně rozpoznatelný - potiskem  orla bělohlavého a nápisem „The Independence“.

Jednalo se o speciálně upravený C-118 Liftmaster, který sám byl armádní verze Douglasu DC-6. Tento stroj byl první, který byl zvenčí jednoznačně rozpoznatelný - potiskem orla bělohlavého a nápisem „The Independence“.

Kokpit VC-118 Independence.

Kokpit VC-118 Independence.

Další změnou pro Air Force One znamenal nástup prezidenta Dwighta D. Eisenhowera. Během jeho administrativy byl poprvé použit volací signál „Air Force One“. Stalo se tak v důsledku chyby, která zavinila, že dva letouny měly stejné pojmenování „Air Force 8610“. Od tohoto momentu až do současnosti se letoun přepravující prezidenta USA vždy ohlašuje jako Air Force One.

Prezidenta Eisenhowera již vozily dva Lockheedy C-121 Constellation.

Prezidenta Eisenhowera, bývalého generála armády Spojených států amerických, přepravovaly dva Lockheedy C-121 Constellation.

Pohled do kokpitu prezidentské Constellation.

Pohled do kokpitu prezidentské Constellation.

Ještě během vlády prezidenta Eisenhowera, v roce 1958, byly do prezidentské letky přiřazeny letouny od společnosti Boeing. Ta vyrábí prezidentovy letouny do současnosti.

V roce 1958 do prezidentské flotily přibyl první Boeing, upravený model 707. Na jeho palubě později složil přísahu prezident Lyndon Johnson poté, byl John Kennedy zastřelen v Dallasu.

Za vlády prezidenta Johna F. Kennedyho byl Boeing, respektive jeho upravený model 707, používán pravidelně. Na jeho palubě později složil přísahu prezident Lyndon Johnson poté, byl John Kennedy zastřelen v Dallasu.

Prezidentská 707 je posledním přírustkem v americkém National Air Force Museum. Vpravo je vidět typický trojitý ocas prezidentské Connstelation.

Letadlo Boeing 707 SAM 26000 je v současnosti v americkém National Air Force Museum. Bylo používáno v letech 1962 - 1998 a na jeho palubě cestovalo celkem osm prezidentů Spojených států amerických. Od roku 1972 byl však již jen záložním strojem.

Kokpit prezidentského Boeing 707 SAM 26000.

Kokpit prezidentského Boeing 707 SAM 26000.

V roce 1972 totiž prezident Richard Nixon začal používat jako hlavní letoun nový Boeing 707 SAM 27000. Přestal být používán na začátku devadesátých let. Jeho poslední let se uskutečnil roku 2001, kdy v něm letěl jako poslední prezident George W. Bush.

Prezidentský speciál Air Force One Boeing 707 SAM 27000. Prvním prezidentem, který jej používal, byl Richard Nixon.

Po letounu Boeing SAM 27000 přešli od roku 1990 prezidenti Spojených států amerických na novou verzi letadel společnosti Boeing 747 SAM 28000.

Boeing 747 SAM 28000. Ten používali prezidenti Bill Clinton i George W. Bush.

Poslední verzi speciálního letounu uzpůsobeného pro americkou hlavu státu používá prezident Barrack Obama. Jedná se opět o Boeing 747, tentokrát však o novější variantu SAM 29000. Za jeho vlády však bylo schváleno vyrobení nových modelů pro prezidentskou letku. Hodnota zakázky pro Boeing je v současnosti kritizována budoucím prezidentem Trumpem.

Prezident Obama a první dáma společně nastupují do prezidentského speciálu Air Force One
mhMartin Hampejs, mskMarcel Šulek
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Domácí malinový sirup
Domácí malinový sirup

Vyrobte si vlastní sirup bez éček a konzervantů.

Najdete na Lidovky.cz