15. února 2017 6:07 Lidovky.cz > Relax > Zdraví

Proti poruchám paměti i bolestem zad. Jógu chválí i lékaři

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Jóga (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Jóga (ilustrační foto) | foto: Shutterstock
S jógou se můžete seznámit nejen v tělocvičně. Do své praxe ji stále častěji začleňují už i někteří lékaři.

Význam jógy ocenil v prosinci i výbor UNESCO, který ji zařadil na seznam nehmotného kulturního dědictví. „Především proto, že ve své ryzí podobě představuje tisícileté praktické zkušenosti a možnosti, jak dosáhnout kvalitního fyzického i duševního zdraví,“ říká docent Martin Repko z ortopedicko-rehabilitačního centra Recens v Brně . „Jógové techniky mají zejména výrazný vliv na psychosomatickou rovnováhu člověka, a tím významně pomáhají zvládnout některá současná civilizační onemocnění související se zvýšeným stresem a sníženou pohybovou aktivitou.“ Proto budou podle jeho názoru nacházet v medicíně stále větší uplatnění.

Pomoc pro bolavá záda

V Indii se začala jóga praktikovat přibližně před pěti tisíci lety, ale užitečné služby může prokázat i současníkům. Velkou zásluhu na tom má indický jógový mistr višvaguru paramhans svámí Mahéšvaránanda, kterému se podařilo prastaré učení přizpůsobit potřebám dnešního člověka. V sedmdesátých letech minulého století představil svůj systém Jóga v denním životě v Evropě. A mimo jiné i v tehdejším Československu.

„V té době se tu už jóga cvičila, ale většinou jen fyzické pozice,“ řekl indický jógový mistr při své nedávné návštěvě Prahy. „Ve skutečnosti však k ní patří i dechové techniky a relaxace.“ Dnes jeho systém využívají v řadě nemocnic, rehabilitačních, sportovních a vzdělávacích zařízení nejen v Evropě, ale i v Asii, Americe nebo v Austrálii.

„Jóga pomohla řadě mých pacientů trpících především takzvanými funkčními bolestmi zad,“ uvádí docent Repko. „Velmi efektivní se projevila například u bolestí bederní páteře.“ Během své praxe se setkal s pacienty, kterým se podařilo vlastním cvičením jógy efektivně uvolnit napětí ve zkrácených svalech podél páteře, cíleně posílit břišní svalstvo, napravit svalové nerovnováhy a zbavit se bolestivých potíží. Mnohdy toho dosáhli „jen“ díky tomu, že se zbavili stresové zátěže a osvojili si správná pravidla relaxačního břišního dechu.

Dlouholeté zkušenosti s jógou mají také na rehabilitačním oddělení nemocnice v Banské Bystrici. „Naši fyzioterapeuti začali jógové prvky při léčbě pacientů uplatňovat už v osmdesátých letech,“ říká zdejší lékař Roman Bednár. „A my jsme se nedávno rozhodli tyto poznatky objektivizovat prostřednictvím studie.“

Šedesáti zdravotním sestrám ze zdejší nemocnice, které trpěly častými bolestmi zad a stresem, nabídli program, který by jim mohl pomoci se těchto obtíží zbavit. Absolvovaly současně školu zad i nácvik manipulace s imobilním pacientem a dvakrát týdně navštěvovaly kurzy jógy podle systému Jóga v denním živote. Po třech měsících se ukázalo, že největší vliv na jejich obtíže mělo právě jógové cvičení. Bolesti zad díky němu poklesly u čtyřiceti procent sestřiček. Kromě toho se u nich zlepšila pohyblivost páteře a svalová rovnováha. Zájem o cvičení jógy byl nakonec tak velký, že nemocnice i dnes umožňuje všem svým zaměstnancům navštěvovat jednou týdně tyto kurzy.

Zbraň proti poruchám paměti

Jógu ve své praxi využívá i Kateřina Sheardová z 1. neurologické kliniky Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně, vedoucí centra pro poruchy paměti. Také ona se často u svých pacientů setkává s mnoha zdravotními potížemi, které souvisejí s moderním životním stylem. Nejčastěji to bývají právě bolesti zad způsobené nedostatečným pohybem a sedavým zaměstnáním. „Mou hlavní náplní ale jsou pacienti s poruchami paměti a demencí, která je nejčastěji způsobena Alzheimerovou nemocí,“ říká doktorka Sheardová. „Studie prokázaly, že pravidelný pohyb je nejdůležitějším ochranným opatřením, které může významně zpomalovat úbytek paměti.“

Správně prováděné ásany mohou podle ní zlepšit koncentraci a uvolnění u lidí s poruchami paměti. Zpočátku svým pacientům doporučovala pouze jednotlivé techniky či jógové pozice. Po čase však zjistila, že nejlepší a nejefektivnější je postupně absolvovat celý soubor systému Jóga v denním životě.

Pro posílení kardiovaskulárního aparátu a aerobní pohybovou aktivitu je možné pak využít systém dynamických cvičení, jako je například pozdrav slunci. Jednoduchá dechová cvičení mohou zase pomoci pacientům s demencí ke zklidnění a odstranění úzkosti a deprese, které toto onemocnění často doprovázejí.

Snížit vysoký tlak

Na pracovišti doktorky Sheardové nyní zahajují studii, která by měla ověřit účinky jógy u lidí s poruchami paměti. Jednoduchý osmitýdenní program využívá především jógové techniky, jako je cvičení a meditace, které jsou založeny na všímavosti. Začlenění těchto technik do každodenního života zlepšuje podle dosud dostupných studií paměť, ale i imunitní profil pacientů, snižuje stresovou zátěž a ovlivňuje depresi.

Jóga ovšem může pomoci nejen pacientům s bolestmi zad a poruchami paměti, ale i lidem s hypertenzí. Důkazy přinesla před šesti lety americká studie, jež sledovala dvě skupiny pacientů s vysokým tlakem, které se věnovaly odlišným pohybovým aktivitám. Lidé z první skupiny trénovali aerobní cvičení, ve druhé cvičili jógu. Cvičenci z první skupiny po roce sice poněkud zhubli a vylepšili si fyzickou výkonnost, jejich tlak však zůstal prakticky beze změn. Na rozdíl od lidí z druhé skupiny, u nichž došlo k výraznému poklesu nadměrného krevního tlaku.

Podobnou zkušenost má kardiolog Martin Froľo, který spolu s docentem Štefanem Farským už druhým rokem pořádá v jeho soukromé kardiologické ordinaci v Martině kurzy jógy. „Nikomu neslibujeme, že díky cvičení nebude muset brát léky,“ říká doktor Froľo. „Jóga všakmůže přispět k normalizaci vysokého tlaku či zabránit jeho výkyvům, a tak postupně snížit užívání léků.“

Výrazné zlepšení může očekávat jen ten, kdo bude nejen navštěvovat jednou týdně kurz, ale i cvičit pravidelně doma. A navíc je ochotný změnit životosprávu.

IVANA MATYÁŠOVÁ, Autorka je spolupracovnicí redakce
  • 1Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz