Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

V Česku je nedostatek technicky vzdělaných lidí, ukazuje průzkum

Věda

  7:00
PRAHA - Více než polovině českých firem chybí technicky vzdělaní lidé. Absenci pracovníků s technickou kvalifikací nejvíc pociťují strojírenské podniky. Vyplývá to z průzkumu, který si nechala zpracovat vládní agentura CzechInvest. Průzkumu se zúčastnilo 1033 majitelů, jednatelů nebo personalistů tuzemských podniků.
Počítačová učebna - ilustrační foto

Počítačová učebna - ilustrační foto foto: Tomáš Hájek, Lidové noviny

Z průzkumu také vyplynulo, že 42 procent firem bude kvalifikované pracovníky v oblasti techniky potřebovat výhledově a 16 procent zaměstnavatelů už nyní. Největší poptávka je po pracovnících ve fyzikálních a příbuzných oborech. Z odborných duševních pracovníků pak nejvíce chybí architekti, projektanti, konstruktéři, techničtí vědci a inženýři.

Více jak polovina firem pociťuje nedostatek
"Složitou situaci na trhu práce s technicky vzdělanými lidmi dnes pociťuje už víc než polovina firem. Částečně to souvisí s poklesem populace, především je to však důsledek dlouhodobě nízkého počtu absolventů vysokoškolských technických oborů," komentoval výsledky průzkumu ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba.

ČTĚTE TAKÉ

Nedostatek pracovních sil firmy nejčastěji řeší prací přesčas, kterou vykonávají stávající zaměstnanci. Toto řešení zmínilo 68 procent respondentů. Zhruba stejné procento společností sází na přeškolování. Firmy jsou rovněž vstřícné k nabírání čerstvých absolventů technických oborů.

Možným řešením je spolupráce školy a firmy
Pouze necelá polovina tuzemských zaměstnavatelů spolupracuje, nejčastěji formou odborných praxí nebo brigád, se vzdělávacími institucemi, středními, vysokými a vyššími odbornými školami.

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS

"Právě užší spolupráce firem se vzdělávacími institucemi je klíčem ke zlepšení situace v budoucnosti," míní ředitel sekce fondů EU, výzkumu a vývoje MPO Petr Očko. Agentura CzechInvest podle jejího generálního ředitele Miroslava Křížka funguje jako prostředník mezi vzdělávacími institucemi a podnikovou sférou. "Pořádá například semináře s vysokými školami a na základě přímé komunikace s firmami zjišťuje jejich konkrétní potřeby," podotkl Křížek.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!