Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

První tramvaj vyjela před 180 lety, táhli ji koně

Magazín

  7:00
NEW YORK/ PRAHA - První prostředek MHD v Americe - omnibus tažený koňmi - začal jezdit na newyorské Broadwayi v roce 1827. Více pasažérů pojala tramvaj, kterou mohl táhnout jen jeden kůň a která na rozdíl od omnibusu jela po ocelových kolejích uprostřed ulice. První taková tramvaj vyjela 26. listopadu 1832 v New Yorku a jejím autorem byl irsko-americký podnikatel John Stephenson.

Tramvaj tažená koni. foto: ČTK

Druhým americkým městem, kde začala jezdit koňmi tažená tramvaj, se stal v roce 1835 New Orleans, který má tak nejstarší dosud fungující systém tramvají na světě. Někdy bývá za první tramvaj na světě označována koněspřežná linka, která jezdila od 25. března 1807 ve Walesu mezi městem Swansea a vesnicí Mumbles. Pohybovala se sice po kolejích, ale jezdila mimo město, takže je spíše považována za první trať pro pravidelnou osobní železniční přepravu na světě.

Kolej s drážkou- klíčový objev

Klíčovým vynálezem v historii tramvajové dopravy byla kolej s drážkou, kterou představil v roce 1852 Francouz Alphonse Loubat, jenž stál i u zrodu první tramvaje v New Yorku. První tramvajová linka na takových kolejích, jež zlepšily bezpečnost v ulicích, začala jezdit v Paříži 21. listopadu 1853 a tažená byla rovněž koňmi.

První koňskou tramvaj v Evropě měla Vídeň, kde se s ní cestující v letech 1840 až 1842 mohli svézt od Dunajského kanálu k rekreačnímu zařízení Koloseum na konci Jägerstrasse. V listopadu 1865 pak ve Vídni začala pravidelně jezdit první koněspřežná tramvajová linka v habsburské monarchii a dnes má rakouská metropole se 172 km tratí pátou nejdelší síť tramvají na světě - po Melbourne (245 km), Petrohradě (240 km), Berlíně (190 km) a Moskvě (181 km).

Tramvaje v českých zemích od roku 1869

České země měly tramvajovou dopravu jako třetí v Rakousko-Uhersku, a to v Brně od srpna 1869. V Praze zprovoznil první tramvaj v září 1875 belgický podnikatel Eduard Otlet, jehož koňka vozila cestující z Karlína přes ulici Na Příkopě k tehdy ještě rozestavěnému Národnímu divadlu.

Nový způsob městské hromadné dopravy se začal v Evropě šířit v poslední třetině 19. století. Tramvajovou linku získaly v roce 1871 Istanbul, Madrid či Turín, dále například Moskva, Barcelona či Bilbao (1872), Stockholm (1877), Atény (1882), Tallin (1888), Záhřeb (1891), Porto (1895) či Sofie (1898).

S průmyslovou revolucí byly na provoz nákladné koně někde nahrazeny parním pohonem a v květnu 1881 byl v Berlíně-Lichterfelde zahájen provoz na první elektrifikované tramvajové trati na světě. Konstruktérem první elektrické tramvaje byla firma německého vynálezce Wernera von Siemense.

-První elektrickou dráhu v českých zemích postavil vynálezce František Křižík pro Jubilejní zemskou výstavu v Praze v roce 1891. Vedla z Letné do Stromovky, ale po skončení výstavy pro malý zájem postupně zanikla. Provoz první pravidelné městské elektrické dráhy v Čechách byl zahájen v roce 1895 v Teplicích, druhá byla v březnu 1896 linka z pražské Libně do Vysočan, v roce 1897 je následoval Liberec a dva roky nato Olomouc a Plzeň.

Autoři: ,