Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav

Ptačí dinosaurus používal lesklé peří ke svádění

WASHINGTON - Američtí a čínští vědci našli nejstarší dochované důkazy lesklého černého peří u dinosaura Microraptora velkého asi jako holub či vrána. Na větvích stromů hřadoval před 130 miliony let.

Ptačí dinosaurus používal lesklé peří ke svádění foto: Reprofoto

Vědci, citovaní agenturou AFP, míní, že lesklé peří mohlo těmto malým, masožravým dinosaurům sloužit jako signál dobrého zdraví a vhodnosti pro páření. Stejnou funkci má i pestré peří současných ptačích samečků.

ČTĚTE TAKÉ:

Vědci postavili svou analýzu na fosilii nalezené v roce 2010 v severovýchodní Číně, kde se dochoval zřetelný obrys čtyř křídel na dinosauří kostře. Vědci zkamenělinu zkoumali s pomocí nových technik, včetně skenování elektronovými mikroskopy. Soustředili se na malé stopy pigmentu a porovnávali je s těmi, které mají současní ptáci. Díky tomu byli schopni zjistit, že peří Microraptora bylo černé s modrým leskem.

Ptačí dinosaurus používal lesklé peří ke svádění

"Ještě před několika lety by pro nás bylo neproveditelné, abychom provedli podobnou studii," řekl AFP spoluautor studie Kao Kche-čchin z Pekingské univerzity.

Microraptor byl jako druh poprvé popsán v roce 2003, ale fosilie z roku 2010 nabídla jeho zatím nejzřetelnější podobu. Odhalila především dosud neznámé dlouhé zadní končetiny.

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS

Tato fosilie také vrhá světlo na způsob, jakým se tito dinosauři mohli pohybovat. Podle vědců není pravděpodobné, že by létali jako současní ptáci. Spíše si máváním křídly pomáhali při přeskakování z větve na větev.

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!