7. května 2016 12:07 Lidovky.cz > Relax > Zdraví

Rádce pacienta. Jak poznat, že je
péče kvalitní a lékař zkušený?

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Lékařka (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Lékařka (ilustrační foto) | foto: Shutterstock
Jak si vybrat vhodného lékaře, kterému můžeme věřit? I k tomu dává doporučení příručka Rádce pacienta, kterou vydalo ministerstvo zdravotnictví.

Jak má laik poznat odbornou kvalitu lékaře? Řekněme si upřímně, že sám ji spolehlivě nepozná. Příručka Rádce pacienta proto doporučuje posoudit lékaře podle jeho chování. Věnuje se nám? Vysvětluje, trpělivě vyslechne to podstatné?Nabízí aktivně preventivní vyšetření, na něž má pacient nárok? Má přehled o našich obtížích, zná nálezy od jiných lékařů, které jsme mu předali? „Pak je to určitě ten pravý,“ konstatují autoři ministerské příručky.

Stojí za to pro doplnění připomenout radu profesora Štěpána Svačiny, předsedy České lékařské společnosti J. E. Purkyně, který v rozhovoru pro LN před časem uvedl, že podle něj jsou při volbě nového lékaře nejdůležitější reference, tedy co o konkrétním lékaři říkají jeho pacienti a ideálně i jiní lékaři.

Registrace je výhodná

Český systém lékařské péče používá termín „registrující lékaři“. Patří mezi ně všeobecný praktický lékař, praktický lékař pro děti a dorost, zubní lékař a gynekolog. Tedy ti, kdo o nás pečují nejen při zdravotních obtížích, ale i při preventivních prohlídkách a pravidelně nás sledují, pokud trpíme nějakým chronickým onemocněním.

Pacienti mohou být zaregistrováni jen u jednoho praktického lékaře, jednoho stomatologa a jednoho gynekologa. Pokud nám však registrující lékař přestal vyhovovat, máme právo jej změnit, a to jednou za tři měsíce. Stačí zaregistrovat se u jiného lékaře. Předchozí praktický lékař je pak povinen novému lékaři poskytnout údaje z naší zdravotní dokumentace. Pozor, námi vybraný lékař nás však nemusí přijmout, pokud nemá smlouvu s naší zdravotní pojišťovnou anebo pokud už má přeplněné kapacity a nemůže dalšího pacienta zvládnout.

Pro pacienty neexistuje žádná povinnost registrovat se u některého lékaře. Pokud člověk potřebuje neodkladnou péči, protože mu jde o život a o zdraví, musí jej ošetřit každý lékař, i když nemá smlouvu s jeho zdravotní pojišťovnou. Nicméně neregistrovat se u lékaře není rozumné. Například pravidelné preventivní prohlídky může dělat jen lékař, u něhož je člověk registrován. Také návštěvy doma u vážně nemocných nebo špatně pohyblivých pacientů pojišťovna proplácí jen registrujícímu lékaři.

Kde nic není, má pomoci pojišťovna

V některých regionech České republiky se projevuje nedostatek lékařů, a to i těch praktických. Může se tedy stát, že se člověku nedaří žádného si najít. V takovém případě radí ministerská příručka obrátit se na zdravotní pojišťovnu. Ta je totiž ze zákona povinna zajistit svým klientům potřebnou zdravotní péči prostřednictvím lékařů, s nimiž má uzavřenu smlouvu.

Pokud klient není s péčí zdravotní pojišťovny spokojen, může přejít k jiné. Na rozdíl od změny registrujícího lékaře smí změnit zdravotní pojišťovnu jen jednou za dvanáct měsíců. Může to uskutečnit ke dvěma termínům – k 1. lednu nebo k 1. červenci –, avšak přihlášku k nové zdravotní pojišťovně musí podat nejpozději tři měsíce před požadovaným dnem změny.

Ke specialistovi i bez doporučení

Registrující lékař posílá své pacienty na specializovaná vyšetření. Nicméně k odborníkovi můžete jít i bez jeho doporučení. Pokud nemá vyčerpanou kapacitu, přijme vás i tak. Příručka ministerstva zdravotnictví však pacientům radí, aby registrujícího lékaře neobcházeli a raději se s ním předem poradili. Pak je nutné jej o návštěvě specialisty informovat a předat mu písemnou lékařskou zprávu, aby o pacientovi existovala souhrnná dokumentace.

Zdravotníci mají povinnost zachovávat mlčenlivost o pacientově zdraví. Pacient pak rozhoduje, které osoby smějí být o jeho zdravotním stavu informovány. Může se stát, že pacient nebude s péčí spokojen. Pravděpodobně poté – pokud je to tedy v daném regionu možné – přejde k jinému lékaři. A třeba si bude chtít stěžovat.

Stížnost vychovává

Stížnost může poslat řediteli nemocnice anebo krajskému úřadu. Další možností je stížnost poslaná České lékařské komoře, v případě zubařů České stomatologické komoře a v případě nespokojenosti s farmaceuty České lékárnické komoře.

Některá zdravotnická zařízení zřídila také funkci pacientského ombudsmana, který jim má pomáhat v případě, že se domnívají, že jejich práva byla porušena. Od loňska je takovýto pacientský ombudsman i přímo na Ministerstvu zdravotnictví ČR.

A když tohle všechno selže a pacient, případně pozůstalí pacienta zůstávají nespokojeni, je namístě obrátit se na právníka a podat na zdravotnické zařízení žalobu. I to je způsob, jak přispět ke zlepšení zdravotní péče.

Josef Tuček, autor spolupracuje s redakcí
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí
Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí

Recenze si přečtěte na eMimino.cz.