Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Řidičák Hitchkoka, či rentgen plic Monroe. Sběratelé bojují o všechno

Magazín

  13:00
Rentgenový snímek hrudi Marilyn Monroeové. Kostkovaná čapka Barbry Streisandové z filmu Co dál, doktore? Prázdné lahvičky na léky Elvise Presleyho. Řidičský průkaz režiséra hororů Alfreda Hitchcocka. Kdo všechny ty věci chce? A proč by za ně zaplatili tisíce dolarů?

Rentgenový snímek Marilyn Monroe foto: ČTK

Aukce hollywoodských memorabilií jsou na celém světě velký byznys a zásoba upomínkových předmětů na celebrity se zdá být nevyčerpatelná - stejně jako jejich sběratelů, kteří za ně platí velké peníze.

"Tento trh je zajímavý, protože je pravděpodobně nejpřístupnějším, jaký se v současné době nabízí v aukci," řekla odhadkyně Laura Woolleyová, prezidentka společnosti The Collector's Lab provádějící odhady pro sběratele. "Nemusíte být zrovna mimořádní znalci, aby vás nechali chladnými rudé střevíce (z filmu Čaroděj ze země Oz z roku 1939, kde je nosila hvězda tehdejší doby Judy Garlandová), a nemusí se vám říkat, proč jsou důležité.

Začalo to čapkou Streisandové, nyní má celou sbírku kostýmů
Tyto věci se prostě hned spojují s lidmi." Pro sběratele Davida Davise vše začalo károvanou hučkou Streisandové. V ranním televizním pořadu Today před několika lety zaslechl, že vlněná čapka z filmu Co dál, doktore? z roku 1972 půjde do dražby, a z rozmaru zavolal a udělal nabídku.

Barbra Streisand

"Myslel jsem si, že si nikdy nemůžu dovolit nebo vyhrát něco, co na sobě ve filmu měla Barbra Streisandová," řekl. "Měl jsem za to, že si to prostě nemůžu dovolit." Ale jeho nabídka čapku vyhrála. O pět let později už má v kolekci několik kostýmů Streisandové, zpěvačky Cher, herečky Carol Burnettové nebo Paula McCartneyho. Legendární oblečení vystavuje ve svém domě na figurínách podobajících se zmíněných hvězdám.

Fanoušci a memorabilie
"Tento průmysl drží naživu fanoušci, kteří tyto věci milují," řekl Darren Julien z aukční síně Julien's Auctions zaměřené na memorabilie slavných osobností, která loni za 420 tisíc dolarů (takřka 8,2 milionu korun) kupci z Hongkongu prodala zdobenou rukavici zesnulého krále popu Michaela Jacksona.

Kluby "Planet Hollywood a Hard Rock Café zpopularizovaly myšlenku toho, co je memorabilie," vysvětluje Joseph Maddalena, prezident a majitel společnosti Profiles in History, která o víkendu v kalifornské Santa Monice organizovala aukci suvenýrů ze seriálu Ztraceni. "Je to úplně stejné jako co by člověk udělal s van Goghem: koupíte si to, pověsíte na zeď a díváte se na to. Je to pýcha majitele, právo se tím chlubit a fakt, že to chcete vlastnit."

"Na tom, že ty věci máte doma, ve svém vlastnictví, něco je," říká Davis, který na svou sbírku vydal 300.000 dolarů (nyní 5,8 milionu korun). "Cítíte s tou hvězdou spojení." Jiní sběratelé se chápou jako opatrovníci dějin. Nikdo ze sběratelů oslovených pro tento článek však svůj nákup nechápal jako finanční investici. I když Julien nabídl příběh o fanouškovi Michaela Jacksona, který si v roce 1989 koupil jednu z jeho bund za 4000 dolarů a letos ji za 271.000 prodal, odborníci se shodují, že sbírání suvenýrů slavných osobností je spíše zábava než zdroj zisku.

Rudé střevíce z filmu Čaroděj ze země Oz z roku 1939.

Sběratelské kousky se prodávají několikrát
Greg Schreiner, který od roku 1979, kdy se přestěhoval do Los Angeles, shromáždil 350 hollywoodských kostýmů, říká, že by se s žádným nemohl rozloučit. "Jsou jako moje děti," poznamenal. "Miluji je všechny." Někteří sběratelé časem ceněné kousky prodávají. Rudé střevíce z filmu Čaroděj ze země Oz se prodaly několikrát, naposledy za 600 tisíc dolarů (nyní 11,7 milionu korun). Památeční věci Marilyn Monroeové vydražené v roce 1999 v aukční síni Christie's jsou zpět na trhu.

Některé lidi může k prodeji vést špatná hospodářská situace, řekla Woolleyová. Pohled na to, co je hodnotné a co je populární, může ovlivnit také generační změna.

Kdysi tomu podle ní bylo tak, že sběratelé hledali jen staré hollywoodské upomínkové předměty, nyní ale stejný zájem vyvolávají propriety a kostýmy ze současnosti. Novější memorabilie jsou často také dostupnější.

Trh ovládá nostalgie, city často převládnout nad rozumem
Trh se suvenýry slavných osobností ovládá nostalgie, a proto u některých kupujících mohou převládnout city nad rozumem, a uvolnit tak místo podvodům. Podle Wooleyové si tak mohou kupující, kteří nebyli dostatečně svědomití ve vlastním průzkumu, myslet, že nový výtisk filmového plakátu Jih proti severu, který si právě koupili, je originál z roku 1939.

Ověření pravosti obecně spočívá na aukčním domě, říká licitátorka a znalkyně pracující pro televizní pořad Antiques Roadshow Kathleen Guzmanová. Síně mohou zajistit dokumentaci nebo fotky, které prokazují původ věci.

Zatímco dražby výtvarného umění mohou být odstrašující, aukce memorabilií provází radostná energie možná vyvolaná láskou k slavným osobnostem, tvrdí Guzmanová.

"Jsem si jistá, že lidé, kteří kupují současné umění, jsou vášniví, ale prostě nevypadají, že to tak prožívají," řekla. "Jde o duševní napojení... Myslím, že lidé se s těmito hvězdami ztotožňují a mají pocit, že vlastnit nějakou jejich věc je jako kouzelný talisman, který je bude provázet životem."

Autoři: ,