Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Rodiče chtějí bojkotovat Dobešovy testy. Nepošlou děti do školy

Věda

  7:00
PRAHA - Ministr školství Josef Dobeš (VV) by měl ještě zapracovat na tom, aby přesvědčil veřejnost, že plošně testovat žáky z 5. a 9. tříd je skutečně potřeba. Jinak totiž hrozí rodičovský bojkot.

Ilustrační foto foto: Shutterstock

Za tři týdny si páťáci a deváťáci ve stovce škol vyzkouší srovnávací testy. Ostré zkoušení slibuje ministr Dobeš od roku 2014. Zároveň se ale začínají mobilizovat odborníci, učitelé i rodiče a pod peticí, která vyzývá k bojkotu plošných testů, už je přes 400 podpisů.

ČTĚTE TAKÉ:

„I u nás ve škole vznikl podpisový arch. Houfně ho podepisují i rodiče a jsou odhodlaní neposlat dítě v den testování do školy,“ řekl LN Rostislav Riško z příbramské waldorfské školy.

Plošné testy přece nelze jen tak nařídit

Výzva zveřejněná na stránkách společnosti EDUin, která se zabývá vzděláváním, upozorňuje, že plošné testy nejsou ošetřeny žádným zákonem, a že tedy nejsou vymahatelné. „Udělají se další legislativní úpravy,“ avizuje ale Dobešův náměstek Ladislav Němec.

S nápadem plošně testovat žáky pátých a devátých tříd přišel Dobeš loni v létě. Argumentuje propadem českých školáků v mezinárodním srovnání. „Je to návrat k jednotné škole. Ministr to navíc vidí optikou vězeňského psychologa (Dobeš pracoval v Praze na Pankráci jako vězeňský psycholog, pozn. red.), že to nařídí a vězňové to udělají, ale škola přece není vězení. To má být věcí diskuse. Navíc existuje řada materiálů, které dokazují, že testováním nezvýšíte kvalitu vzdělávání,“ argumentuje Riško.

Dobešovy testy (infografika)

Dobešovi zároveň vadí, že se před čtyřmi lety zrušily povinné školní osnovy a podle České školní inspekce si třetina škol neví s tvorbou vlastních osnov rady. Inspiraci by měl podle odborníků Dobešův resort hledat v zahraničí. Řada zemí má totiž s plošnými testy mnohaleté zkušenosti. OECD ovšem nedávno doporučila, aby se země přikláněly nikoli k plošnému, ale výběrovému národnímu testování na menších vzorcích školáků.

Špatný monitoring se může rovnat špatnému výsledku

Pedagogové i odborná veřejnost navíc upozorňují na rizika, které plošné testování přinese. Hrozí, že výuka ve školách se zúží a učitelé budou děti de facto připravovat pouze na testy. Obavy panují i kvůli způsobu testování. Ministr chce totiž testovat děti na počítačích. V nevýhodě tak mohou být třeba žáci, kteří nejsou zběhlí v psaní na klávesnici.

Výkon žáků může ovlivnit i to, jak staré počítače škola vlastní. „Školy by měly mít technicky srovnatelné počítačové vybavení. Monitory s různými parametry mohou podstatně ovlivnit výkon, zejména pokud testové úlohy obsahují grafické prvky či větší množství textu,“ uvedl odborník na online testování Petr Květoň z brněnské Masarykovy univerzity.

„Rodič s takovou stížností může uspět, a nemusí dokonce ani k Ústavnímu soudu. Pokud prokáže, že byl skutečně technicky znevýhodněn, měl by uspět i u odvolacího řízení či u běžného soudu,“ potvrzuje Vladimír Balaš, expert na ústavní právo.