Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa

Savci nečekali na zánik dinosaurů

PRAHA - Důležitý pilíř, o který se opírá teorie o vývoji druhů, dostává trhliny. Genetická analýza ukázala, že rozvoj savců pravděpodobně vůbec nesouvisel s koncem éry dinosaurů.

Zánik dinosaurů. foto: ŠimonLidové noviny

Savci se na sklonku druhohor stali svědky zániku světa plazů. Právě to jim paradoxně otevřelo cestu k dalšímu vývoji. Podobnými slovy popisuje začátek éry savců většina dnešních odborných knih a toto pojetí se dostalo i do učebnic.

Obecně přijímanou teorii však zpochybňují nové objevy. Podle studie, kterou otiskuje dnešní vydání vědeckého časopisu Nature se totiž rodina savců výrazně rozrostla ve dvou fázích. Jedna „vlna“ proběhla před vymřením dinosaurů, druhá pak miliony let po něm. Zánik veleještěrů tedy budoucnost všech zvířat, která krmí svá mláďata mlékem, ovlivnil jen nepřímo.

Pomohly genetické hodiny
Olaf Bininda-Emonds z Mnichovské technické univerzity s kolegy vytvořil genetický „rodokmen“ velké většiny savčích rodů. Zkoumali celkem 4500 druhů a zjišťovali, v jakých epochách docházelo k zásadním změnám. Využívali techniku označovanou jako „genetické hodiny“. Při té se sleduje počet malých rozdílů v DNA, což slouží jako podklad k určení doby, kdy se sledované druhy od sebe oddělily.

Historie savců začala zhruba před sto šedesáti miliony roků. První „zlatý věk“, během kterého se objevilo velké množství nových druhů, nastal před třiadevadesáti miliony let na počátku epochy zvané svrchní křída.

Trvalo dalších přibližně 18 milionů roků, než se na scéně objevili předkové dnešních primátů, hlodavců a kopytníků, cituje ze studie německých vědců agentura AFP. Pak přišel přelom označovaný jako „událost K/T“ (podle názvů geologických epoch křída/terciér). Během krátké doby z povrchu zemského zmizela asi polovina všech organismů.

Za nejpravděpodobnější příčinu masového vymírání se považuje dopad asteroidu, přestože se stále objevují i další vysvětlení (viz text Vědci...). Zmizení dinosaurů po „události K/T“ ale neznamenalo, že se před savci otevřela snadná cesta k ovládnutí planety. Naopak, i savce katastrofa tvrdě zasáhla.

Nový rozkvět pro savce nastal před 35 miliony let. Z tohoto druhového rozrůznění vzešly dnešní druhy savců. Důvod tohoto děje není jasný. Autoři studie předpokládají, že vzniku nových větví mohl napomoci globální růst teploty.

„Velkou otázkou je, proč vlastně předkům dnešních savců rozčlenění tak dlouho trvalo,“ říká spoluautor studie Ross MacPhee, který působí v Americkém muzeu historie přírody, a dodává: „Zřejmě o makroekologických mechanismech, které přišly ke slovu po masovém vymírání, víme jen málo.“

Témata: dinosauři, AFP