Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Školy častěji využívají ve výuce deskové hry, ministerstvo to podporuje

Magazín

  6:00
PRAHA - České školy stále častěji využívají ve výuce deskové hry. Ministerstvo školství to podporuje, oficiálně ale žádné vhodné hry nedoporučuje. O jejich používání rozhodují konkrétní učitelé či ředitelé. Školy ale mohou zřizovat podporované kluby logiky a deskových her, sdělilo ministerstvo školství.
Deskové hry - ilustrační foto

Deskové hry - ilustrační foto foto: Shutterstock

„Využití her ve výuce může být výhodou při hodinách skupinových prací, učí řešení problémových úkolů zábavnou formou, rozšiřují slovní zásobu a rozvíjí schopnost srozumitelně vyjádřit svůj názor,“ uvedlo ministerstvo.

České školy si musí cestu k hrám, které jsou pro výuku vhodné, hledat samy. Ministerstvo sice schvaluje učebnice, o dalších pomůckách ale podle něj rozhodují ředitelé škol.

„Neexistuje žádný centrální systém, který by školám říkal, co pro ně může dobře fungovat,“ řekl Pavel Prachař ze společnosti Mindok. Například ve Francii podle něj školy dostávají doporučení na vhodné učební pomůcky a zároveň na ně dostanou i peníze. Ministerstvo školství podporuje kluby zábavné logiky a deskových her.

„Klub je možno zřídit pro nejméně šest žáků základní školy. Podmínkou zřízení klubu je zařazení nejméně dvou žáků ohrožených školním neúspěchem,“ uvedlo ministerstvo.

Kromě naučných her formou kvízů, které děti zkoušejí třeba ze znalosti přírody nebo historie, existují i hry zaměřené na třeba ekologickou výchovu nebo finanční gramotnosti.

Firma Mindok vytvořila i metodickou publikaci, kterou se snaží využívání her ve výuce učitelům usnadnit. O to se pokoušeli i ostatní výrobci. „Jako firma jsme se několikrát snažili vytvořit i metodické pokyny k využití těch her. Zúčastnili jsem se i sjezdu učitelů, ale efekt byl minimální,“ uvedl Jan Šlemín z firmy Dino Toys.

Učitelů, kteří hry využívají přibývá, přesto je jich ale jen zlomek z celkového počtu pedagogů. „Většinou to funguje tak, že na škole je nějaký učitel-nadšenec, který má hry rád a používá je ve vyučování,“ dodal Prachař.

Autor: