"Vídeňská tramvaj", na kterou si pamatují už jen nejstarší obyvatelé Bratislavy, zažila největší slávu v letech 1914 až 1920, později se provoz utlumil. Trasa vedla z centra Bratislavy přes Dunaj do alpské republiky. Na slovenské straně se trať prakticky nezachovala, v Rakousku končí koleje v pohraničí v obci Wolfsthal. Vlaky mezi oběma zeměmi v současnosti využívají jiná železniční spojení.
Slovenský úsek historické železnice obsluhovaly dvě lokomotivy, vyrobené speciálně pro tento účel. Jedna z nich skončila v rakouském muzeu, druhá až donedávna sloužila na železnici. Bratislavští nadšenci ji objevili v Rakousku. Její majitel nabídl stroj k prodeji, jinak ho hodlal sešrotovat.
Na Slovensku se vzápětí rozběhla sbírka na shromáždění potřebných asi 10.000 eur (249.000 korun) na odkoupení lokomotivy. Podařilo se a ve středu přicestoval historicky významný kousek do Bratislavy.
"Hledáme řešení, kde bychom ji mohli vystavit, když ji zrekonstruujeme do podoby z roku 1914," uvedl šéf Bratislavského okrašlovacího spolku Maroš Mačuha, který stojí za iniciativou na záchranu stroje. Lokomotiva, jejíž oprava si vyžádá hodně peněz, by neměla skončit v muzeu.