27. října 2011 7:00 Lidovky.cz > Relax > Zajímavosti

Stařičká lokomotiva 'vídeňské
tramvaje' je v Bratislavě

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Nadšencům pro železniční dopravu na Slovensku se podařilo získat stařičkou lokomotivu, která na začátku minulého století jezdila po známé lokální železnici z Bratislavy do Vídně.  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nadšencům pro železniční dopravu na Slovensku se podařilo získat stařičkou lokomotivu, která na začátku minulého století jezdila po známé lokální železnici z Bratislavy do Vídně. | foto: ČTK
Nadšencům železniční dopravy na Slovensku se podařilo získat stařičkou lokomotivu, která na začátku minulého století jezdila po známé lokální železnici z Bratislavy do Vídně. Zatímco rekonstrukce stroje do podoby z roku 1914 má už konkrétní plány, trasa historického železničního spojení obnovena dosud nebyla.

"Vídeňská tramvaj", na kterou si pamatují už jen nejstarší obyvatelé Bratislavy, zažila největší slávu v letech 1914 až 1920, později se provoz utlumil. Trasa vedla z centra Bratislavy přes Dunaj do alpské republiky. Na slovenské straně se trať prakticky nezachovala, v Rakousku končí koleje v pohraničí v obci Wolfsthal. Vlaky mezi oběma zeměmi v současnosti využívají jiná železniční spojení.

Nadšencům pro železniční dopravu na Slovensku se podařilo získat stařičkou lokomotivu, která na začátku minulého století jezdila po známé lokální železnici z Bratislavy do Vídně.

Slovenský úsek historické železnice obsluhovaly dvě lokomotivy, vyrobené speciálně pro tento účel. Jedna z nich skončila v rakouském muzeu, druhá až donedávna sloužila na železnici. Bratislavští nadšenci ji objevili v Rakousku. Její majitel nabídl stroj k prodeji, jinak ho hodlal sešrotovat.

Na Slovensku se vzápětí rozběhla sbírka na shromáždění potřebných asi 10.000 eur (249.000 korun) na odkoupení lokomotivy. Podařilo se a ve středu přicestoval historicky významný kousek do Bratislavy.

"Hledáme řešení, kde bychom ji mohli vystavit, když ji zrekonstruujeme do podoby z roku 1914," uvedl šéf Bratislavského okrašlovacího spolku Maroš Mačuha, který stojí za iniciativou na záchranu stroje. Lokomotiva, jejíž oprava si vyžádá hodně peněz, by neměla skončit v muzeu.

Lidovky.cz, ČTK
  • 1Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz