Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří

Stroj na objasnění vzniku vesmíru stojí

ŽENEVA - Obří urychlovač jaderných částic (LHC) poblíž Ženevy, který byl právě před týdnem uveden do zkušebního provozu, musel být odpojen. Objevila se totiž porucha na jeho chladicím systému. Porucha by měla být podle uvedených zdrojů odstraněna ještě tento týden.

Inženýr z CERnu ukazuje na jádro magnetu největšího urychlovače částič. foto: FABRICE COFFRINI AFP

Informovala dnes o tom švýcarská média a zprávu potvrdili fyzici z Evropské organizace jaderného výzkumu (CERN).

Poslední paprsek protonů oběhl 27 kilometrů dlouhý tunel urychlovače během uplynulého víkendu. K urychlení částic na rychlost světla musí být ale prstenec potrubí ochlazen na minus 271,3 stupně Celsia. Dosáhnout této teploty se ale nedařilo.

O víkendu se objevily informace o útocích počítačových hackerů na řídící středisko LHC. Bezpečnostní systém sice spolehlivě vylučuje, aby se kdokoli zvenčí mohl přímo zapojit do řízení experimentů, to je možné pouze z počítačů řídícího střediska přímo v centru. Hackeři působící pod krycím názvem Řecký bezpečnostní tým se zaměřili pouze na počítač, který analyzuje výsledky experimentů. Zanechali v něm zprávu, v níž bezpečnostní techniky LHC označují za "školáčky". Zdůrazňují zároveň, že přerušit experimenty nebylo jejich cílem.

Vědci spustili toto světově unikátní zařízení do provozu 10. září. Hodlají v něm vypouštět částice rychlostí světa proti sobě a dosažením vysoce energetických srážek částic napodobovat podmínky, které existovaly jen několik zlomků vteřiny po takzvaném velkém třesku, jenž je považován za počátek existence vesmíru.

Experimenty zahájené v tomto jedinečném "superstroji" mohou zodpovědět základní otázky fyziky i existence světa. Slavnostní zahájení regulérního provozu zařízení je plánováno na 21. října, přičemž plného výkonu by LHC měl dosáhnout až příští rok.

Velvyslanectví Thajského království