Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Svaly ve službách módy. Když pekáč buchet prodává

Čekstajl

  7:00
Malý mozek, velká taška, třikrát denně do sprchy. A k tomu věčný život v teplákovce. Takto „jedovatě“ nahlížejí na sportovní hvězdy zejména intelektuálové, kteří raději (samozřejmě z estetických důvodů) nedobíhají ani tramvaj. Má to však jednu trhlinu. Módní průmysl již delší dobu dobře ví, že moderní gladiátoři dobře prodají jeho výtvory a tak je z tepláků dostal do dobře padnoucích obleků a dámy do dech beroucích večerních šatů.

2. Cristiano Ronaldo - portugalský fotbalista, Real Madrid. Celkový příjem za minulý rok: 80 milionů dolarů, z toho si vydělal přímo sportem: 52 milionů dolarů. (Na snímku pózuje u své sochy.) foto: Reuters

Důkazem budiž třeba aktuální podzimní kampaň módního domu Givenchy. Do proužkovaného obleku s proužkovanou košilí i kravatou navlékl pro focení reklam hvězdu amerického fotbalu a vítěze Super Bowlu Victora Cruze. Ten ostatně není v módním světě žádným nováčkem, protože je zakladatelem vlastní značky volnočasového oblečení.

Čas dát vyzáblým gatím sbohem. Končí trend, který většině nesvědčí

A rozhodně v tom není sám. Mezi prvními, kdo propojil svět svalů a pozlátka módy, byla argentinská kráska, která patřila mezi špičky tenisových kurtů na přelomu 80. a 90. let. Gabriela Sabatiniová dodnes propůjčuje své jméno značce luxusních parfémů.

Z dnešních sportovních hvězd si s módou pohrává například fotbalista Cristiano Ronaldo, který na designové prádlo CR7 láká svým „pekáčem buchet“ na břiše. Americká basketbalová star LeBron James je také proslavena svým zapálením pro kvalitní a nutno přiznat, že dost barevné oblečení. Letos byl dokonce producentem první basketbalové fashion show. A svého druhu módními ikonami s vlastními produktovými řadami jsou i tenisové sestry Williamsovy.

Přední značky se předhánějí v tom, koho obléknou mimo sportoviště, stejně jako sportovní firmy zase uzavírají mnohamilionové kontrakty, aby sportovci na hřišti či oválu běhali v jejich teniskách. Česká fotbalová reprezentace třeba chodí v oblecích Stones, plzeňská „Viktorka“ zase obléká saka od Blažka. Hvězdnější týmy jako mnichovský Bayern sahají po světových návrhářích – v tomto případě konkrétně po Armanim. Důvod je jednoduchý, jejich příběh a úspěch prodává módní zboží lépe než bezejmenné tváře modelů a modelek, kteří dokázali být jen krásní.

Patří politici do tepláků? Trend, který rozděluje společnost

Potíž se sportovci ale je, že vytvořit z nich stylové ikony, které by určovaly trendy, bývá obtížné. Peněz na kvalitní věci mají sice dost, ale když je nehlídají stylisti značek, kterým se upsali, tíhnou dost často ke „kolotoči“. Příkladem budiž naši fotbalisti. Když nejedou hromadně na zápasy v dobře padnoucích sakách, pobíhají v předražených otrhaných džínech a trikách s obřími nápisy a nejlépe se zvednutým límečkem.

Výjimky samozřejmě existují. David Beckham je skutečnou módní ikonou. Svého času měl pomalu větší úspěchy na poli módy jako hvězda kampaní řady značek než na trávníku. Ostatně právě prolínání sportovního a módního světa přijde první na přetřes, pokud se sportovci přestane výkonnostně dařit. Opět netřeba chodit daleko. Záložník fotbalové Sparty a také reprezentace Lukáš Vácha si hraje na českého Beckhama. S módním návrhářem Lukášem Macháčkem vytvořil a nafotil vlastní kolekci oblečení. A hned jak udělal pár fotbalových chyb, dostalo se mu pokárání od fotbalového bosse Miroslava Pelty, že „by ho srovnal. Protože když hráč začne vymýšlet módní kolekce, je s ním konec.“

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!