Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Systém eCall mohl zachraňovat životy už dnes, zatím je v nedohlednu

Evropa

  6:00
Už od roku 2005 plánuje Evropská unie ambiciózní projekt: auta budou vybavena systémem, který po nehodě sám přivolá pomoc. Ačkoli se předpokládá, že něco podobného by mohlo na evropských silnicích zachránit až 2 500 životů, realizace se stále odkládá.

Nouzové přivolání pomoci je prozatím součástí některých dražších aut. foto: VolvoReprofoto

Princip fungování je jednoduchý: v palubn desce automobilu by byla zabudována GSM jednotka, která by při nehodě spojené s vystřelením airbagů sama vytočila tísňové číslo. Budou-li pasažéři při vědomí, mohou sami nahlásit informace o své situaci. Ještě před tím by však na dispečink vyslala důležité informace: plohu vozidla (určenou podle GSM sítě nebo GPS vozidla), jeho typ, poznávací značku, počet osob ve voze a druh paliva. Záchranáři by pak ještě před výjezdem obdrželi všechny důležité informace a nemuseli se spoléhat na nepřesné údaje od volajících anebo by předešel zbytečným úmrtím při nehodách, které nemají žádné svědky.

V roce 2007 se začalo s prvními testy a předpokládalo se, že systém eCall měl být povinnou výbavou všech nově vyrobených vozidel už od tohoto roku. Výrobní náklady na každé auto by se tak zvedly asi o 150 euro, odměnou za to by bylo dva a půl tisíce ušetřených lidských životů na evropských silnicích. Snížily by se rovněž materiální škody – podle propočtů až o 26 miliard eur.

V současnosti má každoročních 1 300 000 nehod v Evropě za následek 40 000 úmrtí a 1 700 000 zranění, při odhadovaných nákladech 160 biliónů € nebo 2 % HDP EU.

Jednání však uvízla na mrtvém bodě. V současnosti není ani jistý souhlas všech zemí, jichž by se měl projekt týkat a také není ani zdaleka dohodnuto, jaké údaje a jakým způsobem se budou předávat. Situaci totiž komplikuje fakt, že mnoho údajů (například pohyb vozidla nebo jeho obsazenost) by mohlo být potencionálně zneužito. Své pochybnosti v tomto ohledu vyjádřili zejména zástupci Francie.

Dalo by se předpokládat, že jakmile by došlo ke spuštění systému, postupem času by se na něj nabalily další komerční systémy – například takové, které by umožnily jednoduché přivolání asistenční služby, nebo pomohly sledovat hustotu provozu.

Podle plánů je tak ostrý start systému odsunut na rok 2011. Do té doby se řidiči musejí spolehnout proprietární systémy jednotlivých automobilek, mezi něž patří Volvo nebo BMW. Ty jsou nejčastěji založeny na SMS, jsou závislé na centrálách jednotlivých společností a proto je jejich funkčnost omezena na určité státy.

Autor: