Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Tablety místo papírových učebnic. Do programu je přihlášeno 16 škol

Věda

  7:00
PLZEŇ - Šestnáct základních škol a víceletých gymnázií je v Česku od podzimu zapojeno v pilotním projektu Flexibooks plzeňského nakladatelství Fraus. Projekt je založen na nahrazení papírových učebnic elektronickými interaktivními učebnicemi, které mají děti ve svých tabletech.

Tablet- ilustrační foto: Reprofoto

Klasické učebnice s výukovým textem v nich doplňují audia, obrázky, videa, odkazy na tematické internetové stránky či propojení s výkladem z jiných předmětů. Každý student má vlastní tablet, kde má kdykoliv pohromadě stažené veškeré učivo. Odpadá tak nošení těžkých tašek s knihami, řekl na konferenci o projektu nakladatel Jiří Fraus.

ČTĚTE TAKÉ:

Od příštího školního roku přibude do interaktivních učebnic také možnost přímo vyplňovat testy a kvízy ke každému probranému tématu. Každý si takto bude moci části učebnice zvýraznit či doplnit vlastními poznámkami.

Do projektu se zapojilo také plzeňské Gymnázium Františka Křižíka. Zatím tablety iPad používá pět tříd. "Další se budou rychle přidávat. Je to trend budoucnosti, nejrychleji rostoucí technologie. A kdo zaspí, toho děti předběhnou," řekl Jan Řepík z gymnázia, proč škola interaktivní učebnice používá. Například v Jižní Koreji podle něj v roce 2015 přejdou na elektronickou výuku všechny školy.

Wi-Fi síť pro žáky

Učebnici mají děti stažené v tabletu, na jehož koupení škola vyjednala slevu. Zároveň jsou žáci při hodině připojeni na školní Wi-Fi síti. Učitel jim tak může kromě výuky podle učebnice na jejich obrazovky poslat i vlastní texty či prezentace. "Všichni to vidí před sebou, jako kdyby ty obrázky v učebnici najednou začaly mluvit a rozpohybovaly se," řekl Řepík.

První etapa projektu zatím zkouší v praxi, zda jsou učitelé a žáci schopni vnímat výuku přes obrazovku tabletu. "Zjistili jsme, že opravdu můžeme do budoucna nahradit učebnici. Máme daleko více možností - můžeme aktualizovat obsah v průběhu času, můžeme obsah individualizovat, což s papírovými učebnicemi téměř nejde," řekl Fraus.

Až 30 procent dětí potřebuje speciální přístup - jsou to děti s různými poruchami a dysfunkcemi, nebo naopak velmi nadaní žáci. Zatímco výroba specifických papírových učebnic pro jednotlivé skupiny je nereálná, u interaktivních učebnic se počítá s několika úrovněmi náročnosti.

Interaktivní matematika žákům pomáhá

Příští rok začne tříletý projekt, který porovná výuku zhruba 450 studentů a žáků od sedmé do deváté třídy s tablety a výuku dětí bez nich. Jeden průzkum v Kalifornii ukázal, že interaktivní matematika přinesla zlepšení žáků na konci roku asi o 19 procent oproti standardní tištěné učebnici, uvedl Fraus.

ČTĚTE TAKÉ:

Z tabletů při hodinách jsou nadšení i studenti, kterým podle pedagogů i nakladatele vůbec nedělá problém přijímat text pouze v elektronické formě.

Největším problémem pro ně nebylo ani ovládání, ale doba stažení všech učebnic z portálu do tabletu, shodli se sekundáni. "Je to velké ulehčení, už proto, že si nemusím každý den připravovat učebnice. Mám je v iPadu," řekl sekundán Dušan Jurečka. Češtinář a třídní učitel sekundy Jan Anderle připouští, že dá víc práce ohlídat, aby děti při hodině místo učení nehrály na tabletech hry.

"Zatím je výhoda v tom, že to nahradilo papírové učebnice, že se s nimi děti nemusí tahat. Také daleko rychleji nalistují stránku," řekl. Vadí mu, že zatím doplňovací cvičení nejdou dělat přímo v tabletu, ale to se má změnit od příštího roku.

Autoři: ,