1. listopadu 2015 7:00 Lidovky.cz > Relax > Věda

Poblíž Země prolétl halloweenský
asteroid. Podobný se objeví až v roce 2027

Meteorit | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Meteorit | foto: Shutterstock
WASHINGTON V blízkosti Země v sobotu ve vzdálenosti necelých 500 tisíc kilometrů proletěl asteroid 2015 TB145. Kvůli načasování průletu dostal v médiích přezdívku halloweenský, neboť ten den se anglosaský svátek slavil.

Planetka má podle odhadů průměr 290 až 600 metrů a mnoho podrobností o ní známo není, neboť ji vědci objevili teprve 10. října letošního roku. Předpokládá se, že asteroid je takzvanou mrtvou kometou, která po řadě oběhů kolem Slunce ztratila svůj ocas.

Asteroid největšího přiblížení dosáhl okolo 18:00 SEČ, kdy se dostal na vzdálenost zhruba 489 tisíc kilometrů od Země. To představuje 1,3násobek vzdálenosti mezi Zemí a Měsícem. Další takový těsný průlet planetky této velikosti kolem Země bude až v roce 2027.

Česká republika neměla pro pozorování sobotní události příliš vhodnou polohu, neboť asteroid letěl velmi nízko nad obzorem. Proto také ondřejovská observatoř patřící Astronomickému ústavu Akademie věd ČR žádná zvláštní opatření nechystala.