Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav

V Číně objevili fosilii neznámého druhu mloka

MADRID - Téměř kompletní fosilizovanou kostru nového druhu mloka starou 157 milionů let objevili čínští paleontologové v provincii Liao-ning, která je velmi bohatá na nálezy prehistorických živočichů.

V Číně objevili fosilii neznámého druhu mloka foto: Reprofoto

Prapředek dnešních mloků žil v období jury společně s dinosaury. Podle vědců jde o nejprimitivnější druh mloka svého druhu. Informoval o tom španělský deník El Mundo.

Nový druh dostal jméno Beiyanerpeton jianpingensis a posunuje výskyt své skupiny o 40 milionů let zpět. Doposud držel rekord primitivní mlok Valdotriton gracilis, jehož fosilie byla objevena ve španělské Cuence.

ČTĚTE TAKÉ:

Kosterní ostatky Beiyanerpetona jianpingensis, které spočívaly ve vrstvě sopečných usazenin svrchní jury, vykazují rysy společné se současnými mloky. Těch je registrováno asi 500 druhů.

Na základě morfologického výzkumu vědci usoudili, že rozdělení mloků na takzvané gigantické (Cryptobranchoidae) a na skupinu Salamandroidea nastalo dříve, nežli se dosud předpokládalo. Jedinec nalezený v Číně patří totiž ke druhé skupině.

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS

Beiyanerpeton jianpingensis měřil asi deset centimetrů na délku a po celý život přebýval ve vodním prostředí. Dnes je jeho skupina nejrozšířenější na severní polokouli, naproti tomu v Africe, Austrálii ani v Antarktidě se mloci nevyskytují.

Od starověku byl mlok považován za mytologického živočicha a byl používán jako symbol v alchymii - za tajemného tvora byl považován možná proto, že většina jeho druhů část života prožije ve vodě a část na souši.