Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

V Číně otevřeli park čokoládových divů, ochutnávat se nesmí

Magazín

  18:10
PEKING - Říší čokoládových divů lze nazvat park, který byl otevřen v Pekingu. Je to vizuální svátek umožňující vychutnat alespoň očima čokoládové sochy a repliky prestižních památek. Zakousnout se do nich ale nepřichází v úvahu.

Čínský čokoládový park - císařští vojáci. foto: ČTK/AP

V duchu knihy Roalda Dahla Karlík a továrna na čokoládu tento první tematicky zaměřený park v Číně nabízí od minulého týdne hojnost sladké pochutiny v podobě Velké čínské zdi, soch císařských vojáků či dokonce honosného auta.

Čínský čokoládový park - císařští vojáci.

Oproti čokoládovně excentrické fiktivní Dahlově osobnosti Willyho Wonky se v parku nikdo necpe sladkostmi. V prvních dnech po otevření se zde sice nabízely návštěvníkům v rámci "muzea sladké zkušenosti" bonbony k ochutnání, ale brzy se na distribučních stanovištích pamlsků objevil nápis, že je zařízení mimo provoz.

Ale to nevadí, protože pro skutečného milovníka čokolády zůstává tento park, který leží v blízkosti olympijského stadionu čínské metropole, kouzelným místem.

Jistá dvacetiletá studentka se olizuje při pohledu na cukráře v akci.

Nezmeškala páteční otevření parku, které přilákalo tisíce osob.

"Zbožňuji čokoládu, takže jsem měla chuť zjistit, jak se vyrábí, znát ´čokoládovou kulturu´," vysvětluje mladá žena.

Čínský čokoládový park - císařští vojáci.

"Čokoládová kultura" a její trh je právě to, co se snaží prosadit u širší veřejnosti pořadatelé obří čokoládové výstavy na ploše 20.000 metrů čtverečních. V Číně ještě tento pamlsek totiž není tak oblíben jako na Západě.

V září pořadatelé oznámili, že belgičtí, švýcarští a další věhlasní výrobci čokolády mají zájem se podílet na tomto slibném trhu. Jejich mluvčí nyní připustil, že iniciativa se nesetkala s očekávaným ohlasem. Uplatnily se vlastně jen dvě firmy, a to italská Ferrero a švýcarská Lindt. Zapojily se ale i společnosti z jiných branží, například německá automobilka BMW, jejíž čokoládový model ve skutečné velikosti je součástí expozice.

Exponáty jsou chráněny skleněnými deskami. Důsledně je kontrolována také teplota, aby se čokoláda nerozpustila. Jedna část je věnována sportu. Tady je vystaveno auto, které vyžadovalo trpělivost deseti řemeslníků, čtyři tuny čokolády a šestiměsíční práci.

Čínský čokoládový park - BMW.

Nedaleko je čokoládový basketbalista házející míč do koše.

Jinde dlouhá fronta návštěvníků obdivuje čokoládové vodopády, které představují 1,5 tuny tekuté černé čokolády. Lahodné vlny se rozlévají do různých stran.

Zaměstnanci parku vyzývají návštěvníky, kteří zůstávají dlouho u slovních výkladů různých tradic čokoládové výroby ve Francii, Švýcarsku či Belgii, aby postupovali dále.

Návštěvníci si ale chtějí užít za těch 80 jüanů (asi 210 korun), které zaplatili za vstup do této říše divů. "Je to skvělé, ale vstupné je opravdu drahé, hlavně pro studenty," tvrdí jedna jednadvacetiletá dívka.

Pořadatelé doufají, že přilákají milion labužníků, než objekt zavřou při dubnovém oteplení. Pokud bude operace uspokojivá, uspořádá se podle nich nová expozice v lednu 2011.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!