Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Číňané nechtějí čaj ze svých plantáží, roste poptávka po směsích z Británie

Magazín

  6:22
PEKING - Ťi Meng-jü se noří do měkkého křesla se svým šálkem čaje, za zvuku okolního cinkání lžiček a lehké konverzace,. Bohatě zdobený viktoriánský čajový salonek je ryze britský, jako vystřižený ze seriálu Panství Downton. Až na to, že je v Pekingu, napsala agentura AP.

Čajové lístky (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Pětadvacetiletá personalistka je jednou z rostoucího počtu Číňanů, kteří přehlížejí prastaré čajové tradice své země a dávají přednost dováženým britským směsím. Pro Ťi má tento čaj auru luxusu a kvality a dává jí pocit, že je součástí nóbl britské kultury propagované globálně televizními pořady a módními značkami. „Myslím si, že tradiční zvyky a kultura Britů mají jakýsi klasický styl,“ říká Ťi, kterou inspirovaly televizní pořady jako Panství Downton, ale také Sherlock Holmes a Hra o trůny.

Po tři století země z Asie a Afriky hasily žízeň Britů po čaji a dodávaly jim každoročně sušené listy v hodnotě milionů liber. Nyní tento trend vykazuje určité signály obratu. Zvláště Čína a Hongkong zažívají prudký růst zájmu o britské čajové směsi, z nichž některé jsou vyráběné z čajových lístků z Číny. Je to příklad deformace obchodu, kterou může vytvořit globalizace.

Čajový sáček (ilustrační foto)

Luxusní čajové směsi od proslavených britských společností jako Twinings či Taylors of Harrogate zabírají stále více místa v regálech supermarketů, na jídelních lístcích restaurací i v internetových obchodech v Číně. Ve větších čínských městech vyrostly jako houby po dešti čajovny servírující britský odpolední čaj. Před pěti lety společnost Annvita English Tea Company provozovala v celé Číně deset čajoven, ve kterých servírovala čaj z dovážených směsí a pečivo ve stylu britské čajovny. Od té doby jejich počet vzrostl desetinásobně a další jsou v plánu.

Prémiové směsi

Díky tomuto trendu britské čajové společnosti prodávající prémiové směsi zažívají prudký růst vývozu do Číny a Hongkongu. Za prvních pět měsíců letošního roku se hodnota vývozu čaje do Hongkongu ve srovnání se stejným obdobím před dvěma roky téměř ztrojnásobila. Hodnota vývozu do pevninské Číny se pak zdvojnásobila. Dodávky do Číny a Hongkongu sice tvoří jen sedm procent celkového vývozu britského čaje, jejich podíl však rychle roste.

Jedním z dodavatelů čaje do Číny je britská firma Taylors of Harrogate, která sídlí v malém městě Harrogate v severní Anglii. Čaj do Číny již více než deset let dodává čtvrtá generace rodinné firmy. Za poslední tři roky se však prodej každoročně více než zdvojnásobí, i když počáteční údaj byl velmi nízký. Největší zájem mezi čínskými zákazníky je o Earl Grey a English Breakfast. A firma optimisticky vidí i budoucnost, navzdory hospodářskému zpomalení Číny.

Rafinovaná chuť Japonska. Jemná a tajemná zmrzlina z matcha čaje

Čaj pochází z Číny a je hlavní součástí zdejší kultury tisíce let. V Británii se čaj objevil až v 17. století, od té doby zde však zdomácněl a přizpůsobil se místním chutím.

Poptávka po britském čaji v Číně roste hlavně mezi bohatou střední třídou a podle analytiků jí pomáhají televizní pořady zobrazující britskou smetánku, zprávy o britské královské rodině a klasické romány, jako ty od Jane Austenové.

Potravinové skandály

Dalším důvodem rostoucí popularity čaje dováženého z Británie je zdánlivě nekonečný řetězec potravinových skandálů, které postihly Čínu a Hongkong. Při kontrolách uskutečněných organizací Greenpeace a vládou byly zjištěné vysoké hladiny pesticidů nebo jedovatých kovů v čaji, a to i u některých z nejznámějších značek. Dovážené prémiové značky britského čaje jsou vnímány jako bezpečnější a kvalitnější.

Paradoxně některý britský čaj prodávaný v Číně a Hongkongu je původem z Číny. Nicméně představuje jen malou část britského vývozu do těchto míst, podle výzkumné společnosti Frost & Sullivan jsou to zhruba tři procenta. Britští producenti čaje dovážejí čajové lístky hlavně z Afriky a Indie, tedy z regionů, kde zájem o britské čajové směsi z hospodářských a kulturních důvodů neroste stejným způsobem jako v Číně.

Autor:

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...