28. května 2015 5:00 Lidovky.cz > Relax > Zajímavosti

Proti hamburgerům bojuje v Japonsku
kreslená postavička. Propaguje ryby

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
V Japonsku bude mezi mladými propagovat ryby kreslená postavička | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy V Japonsku bude mezi mladými propagovat ryby kreslená postavička | foto: Reprofoto
TOKIO Japonsko přineslo na jídelní stoly po celém světě suši a sašimi. Mladí konzumenti se však začínají k rybám obracet zády a dávají přednost hamburgerům a smaženým kuřatům. Ve snaze zastavit pokračující pokles konzumace ryb se japonská vláda obrátila na reklamní agenturu, aby jí jedna z jejích postaviček pomohla propagovat ryby mezi mladými.

Postavička Kirimičan s hlavou ve tvaru filetu z lososa byla vládou jmenován velvyslancem, který má přilákat mladé zákazníky v supermarketech k pultům s rybami, napsal list Financial Times. „Mysleli jsme, že roztomilá postavička jako Kirimičan by mohla pomoci změnit obraz ryb a udělat z nich něco veselého a zábavného,“ uvedlo ministerstvo zemědělství a rybolovu v prohlášení.¨

Historicky byly mořské plody důležitou součástí japonské stravy. Na japonských stolech se objevuje široká nabídka rybích produktů, od nahožábřích plžů či jedovaté ryby fugu po tuňáka a lososa používané v suši. Nicméně po vzoru západu začínají lidé v Japonsku jíst stále více masa a mléčných produktů, což se projevuje poklesem poptávky po rybách, přestože Japonsko má nadále vysokou spotřebu ryb na hlavu.

Klesající poptávka

Spotřeba masa v Japonsku překonala spotřebu ryb v roce 2006. Podle ministerstva rybolovu roční spotřeba ryb na hlavu klesla ze svého vrcholu v roce 2001, kdy činila 40 kilogramů, do roku 2013 o třetinu. V roce 2013 činila v Japonsku 27 kilogramů na hlavu; celosvětový průměr byl zhruba 20 kilogramů.

Sushi

Postupně klesá i dovoz ryb do Japonska. Loni se jeho hodnota snížila o tři procenta. Pokles poptávky pro rybách v Japonsku přichází v době, kdy naopak v jiných částech světa roste. Spotřebitelé hledají zdravější stravu a obracejí se tak k rybám. 

Postavička Kirimičan, která se veřejnosti představila loni, má nyní na Twitteru 235 000 fanoušků. Oblíbená je zvláště mezi dívkami ve věku 15 až 24 let.

Lidovky.cz, ČTK
  • 1Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz