Středa 17. dubna 2024, svátek má Rudolf
130 let

Lidovky.cz

V Japonsku vystavují restaurace atrapy svých pokrmů

Magazín

  7:00
TOKIO - Alberto Pellegrini nemluví japonsky a už vůbec nedokáže číst. Objednat si jídlo v restauraci tak pro něho může být problém. Naštěstí bývají pokrmy vystaveny za výlohou. Jsou to ale dokonalé atrapy z plastu.
Sushi - ilustrační foto.

Sushi - ilustrační foto. foto: Shutterstock

Kacudon, japonský smažený vepřový řízek v omáčce, vypadá, jako by ho kuchař právě naservíroval z pánve. Sklenka piva s nečechranou pěnou se zdá být zcela čerstvě načepována, suši z červeného tuňáka a lososa se leskne, jako by ryba byla právě ulovena, píše agentura AFP.

Objednat si? Žádný problém

Ovoce, pečené maso, ryby i chléb, vše vyhlíží velmi vábně, jsou to však atrapy. "Opravdu to pomáhá. Ukážu prstem a dostanu, co chci," říká Alberto, italský turista, který je s manželkou na svatební cestě po Japonsku.

ČTĚTE TAKÉ:

Neví, že u zrodu těchto imitací nebyla snaha upoutat spotřebitele. "Všechno začalo tím, že jeden umělec pracoval pro lékaře a zhotovoval jim modely orgánů pro patologická studia. Orgány byly jako živé a tak jednoho restauratéra napadlo, že si objedná repliky jídel," vypráví Jasunobu Nose, novinář z listu Nikkei, který o těchto napodobeninách jídel píše knihu.

Jsme na počátku 20. let a Japonci začínají chodit do restaurací. Venkované přicházející do Tokia tehdy nevěděli, co nabízejí restaurace v metropoli, proto se zrodil nápad vystavovat speciality ve výloze. O téměř sto let později tuto praxi používají četné restaurace. "Japonci vyvinuli třírozměrné menu," říká Jasunobu Nose. Ještě než vůbec vstoupíte do restaurace, víte všechno: jaká jídla tu mají, jaké jsou porce, jaké nápoje, ceny, atd.," dodává.

Kdo potraviny maluje?

Tyto gastronomické iluze mají v Tokiu dokonce svou ulici: je to Kappabaši Dori, kde kromě restaurací vystavují tisíce těchto nepravých jídel desítky specializovaných obchodů. Před sushi z plastu nebo falešnými tempuras, smaženou zeleninou, houbami, krevetami či rybami, zákazníkům tečou sliny: jde o dokonalou iluzi čerstvého, křupavého a jemného jídla.

Jedna z předních specializovaných firem Iwasaki má dokonce celou armádu umělců, kteří ručně nepravé jídlo malují. Některé takto zhotovené atrapy se mohou prodávat až v přepočtu za zhruba 1800 Kč. Méně majetní restauratéři si mohou pronajmout třeba falešný hamburger za sto Kč měsíčně.

Opačný efekt

"Našimi hlavními zákazníky jsou samozřejmě majitelé restaurací, ale stále více přicházejí i další," říká mluvčí firmy Takaši Nakai. Podnik založený v roce 1932 nedávno otevřel v Tokiu dva obchody, kde prodává amulety. Ty Japonci milují a připevňují si je ke svým taškám nebo mobilním telefonům. Takové amulety mají podobu malých suši. Nabízí rovněž klíčenky s plátkem šunky, kde lze na malé etiketě číst: "Není určeno ke konzumaci".

Sushi - ilustrační foto.

Někdy však může mít přílišná dokonalost atrapy opačný efekt, než restauratér zamýšlel. "Když to vidím, hned mě napadne, že to nebudu chtít," říká izraelská turistka Elda Rozencvaagová, která s překvapením zírá na výklad jedné restaurace. "Je to příliš bizarní, je tam mnoho detailů, dokonce více než na skutečném jídle," šklebí se.

Alberto Pellegrini to považuje za geniální, i když má někdy jisté pochybnosti, co mu pak přinesou: "Myslím, že by tohle mohla být ryba. A tohle se podobá omeletě, nu, uvidíme!"

Autoři: ,