21. prosince 2015 8:17 Lidovky.cz > Relax > Věda

Ve Španělsku objevili nový druh
dinosaura, žil před 125 miliony let

Rekonstrukce pravděpodobné podoby nově objeveného druhu pojmenovaného... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Rekonstrukce pravděpodobné podoby nově objeveného druhu pojmenovaného... | foto: http://elpais.com/
MADRID Ve Španělsku byl nalezen nový druh dinosaura, který žil před 125 miliony let, byl asi šest metrů dlouhý a vážil asi dvě tuny. Stejně jako jeho příbuzný, populární iguanodon, byl býložravec a pohyboval se po dvou či po čtyřech končetinách. O objevu týmu španělských vědců informoval tento týden americký časopis Plos One.

„Fosilie jsme objevili v květnu 2013 a jakmile jsem našli kyčelní kost, věděl jsem, že jde o nový druh,“ řekl paleontolog José Miguel Gasulla z Madridské autonomní univerzity. Kromě kyčelní kosti ukazuje dalších osm specifických rysů na to, že jde o nový druh ornitopodního dinosaura. Pojmenován byl Morelladon beltrani, podle místa objevu (město Morella ve Valencii) a majitele lomu, v němž byl nalezen, Vicenteho Beltrána.

Další zvláštností nového dinosauřího exempláře, který by měl být vystaven 3. ledna na radnici v Morelle, byl jakýsi široký vějíř na zádech, jehož funkci si vědci vysvětlují několika způsoby. Mohlo jít o regulátor teploty, který cirkulováním pomáhal ochlazovat krev ve velkém horku. Nebo mohl fungovat jako zásobník potravy na horší časy, či jako komunikační prostředek, třeba i při sexuálním výběru. Mohl také sloužit k zastrašení nepřítele.

Ostatky Morelladona byly nalezeny ve známé dinosauří lokalitě v lomu, kde se těží suroviny na výrobu tradičních španělských dlaždiček a keramiky. Region kolem města Morella v provincii Castellón na severovýchodě Španělska, která je dnes součástí autonomní oblasti Valencie, byl dříve plný tropické vegetace. Už od 19. století jsou v ní objevovány fosilie dinosaurů.

„Nevíme, jakého byl pohlaví, protože to je těžké ověřit, když máme jen jeden exemplář. Ale zřejmě to byl dospělý jedinec,“ vysvětlil další z vědeckého týmu paleontolog Fernando Escaso.

Nejsem perfektní máma!

Své dítě miluji, ale dávám mu opravdu to nejlepší?