Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Ve Švýcarsku otevřeli nejdelší železniční tunel na světě. Měří přes 57 km

Magazín

  8:01aktualizováno  12:50
ERSTFELD - Ve Švýcarsku byl ve středu slavnostně otevřen nejdelší a nejhlubší železniční tunel na světě. Gotthardský železniční tunel, kterým právě jedou první dva vlaky s cestujícími, měří 57,1 kilometru a v některých místech je až 2,3 kilometru pod povrchem alpského masivu. K plnému provozu otevřou švýcarské železnice dopravní stavbu v prosinci.

Gotthardský železniční tunel byl slavnostně otevřen 1. června. foto: Gaetan Bally/Keystone via APČTK

Švýcaři se perou o jízdu nejdelším tunelem světa. Rozhodne loterie

Tunel, s jehož výstavbou se začalo v roce 1999, ve středu současně na obou stranách stavby otevřeli prezident švýcarské konfederace Johann Schneider-Ammann a zdejší ministryně dopravy Doris Leuthardová. Asi dvacet minut po poledni vjel do Gotthardského železničního tunelu v obou směrech vlak s 500 cestujícími, kteří místo na palubě vyhráli v loterii.

Nejdelší železniční tunely světa

1. Gotthardský tunel - Švýcarsko - 57 km

2. Seikan - Japonsko - 53,8 km

3. Eurotunnel - Francie-Británie - 50,4 km

4. Lötschbergsk - Švýcarsko - 34,5 km

5. Kuan-ťiao - Čína - 32,6 km

Podle médií by za několik let mělo tunelem jezdit na 300 vlaků denně rychlostí až 270 kilometrů za hodinu. Ekologové si od nového železničního spojení, které zkrátí cestu z Curychu do Milána o hodinu, slibují snížení počtu 1,2 milionu nákladních aut, jež každoročně používají alpské silnice.

Experti podle agentury DPA si ale nejsou jisti, zda dvoutubusový Gotthardský tunel bude skutečně významným průlomem v evropské železniční dopravě, jak se od něj všeobecně očekává. Německé dráhy (DB) sice tuto stavbu označují za „milník“, ale upozorňují, že jde „teprve o první krok“.

Náklady na jeho vybudování dosáhly 13 miliard švýcarských franků (přes 317...
Stavba důležitého železničního spojení trvala 17 let.

Odborníci poukazují mimo jiné na zatím nedobudované potřebné napojení z Německa. K tomu například patří i odpovídající nákladová nádraží, v nichž by mohly být k průjezdu pod Alpami sestavovány soupravy dlouhé až 740 metrů. Mnohé je nutné dostavět i ve Švýcarsku a v Itálii, kam gotthardská trať míří.

Nejdelší i nejhlubší tunel

  • Gotthardský železniční tunel bude se svou délkou přes 57 kilometrů nejdelším tunelem světa. Dosud tento primát drží japonský železniční tunel Seikan mezi ostrovy Honšú a Hokkaidó, který je dlouhý téměř 54 kilometrů.
  • Gotthardský železniční tunel bude současně i nejhlubším tunelem světa. Jedná se totiž o takzvaný úpatní tunel, což znamená, že vede od úpatí hlavního hřebenu k jeho úpatí na druhé straně a vyhýbá se tak složitému stoupání do vysokých výšek. V některých místech je i 2300 metrů pod vrcholkem hory Piz Vatgira. Převýšení tunelu je minimální, maximálně vede ve výšce 550 metrů nad mořem, a je téměř bez větších zatáček.
  • Tunel, označovaný za pýchu Švýcarska, prochází alpským Gotthardským masivem. Myšlenka na jeho vybudování pochází již z konce 40. let uplynulého století, jeho vybudování schválili Švýcaři v několika referendech a v roce 1996 začaly přípravné práce. V listopadu 1999 byly provedeny první odstřely a ražba skončila za velké slávy v roce 2010.Tunel byl projektován a stavěn společností AlpTransit Gotthard AG (ATG), která je společností plně vlastněnou Švýcarskými federálními železnicemi.
  • Tunel má dva tubusy o délce přes 57 kilometrů a šířce deset metrů, které jsou od sebe vzdáleny několik desítek metrů. Spolu s bočními, bezpečnostními a spojovacími tunely je podzemní systém dlouhý 152 kilometrů. V tunelu se nacházejí dvě bezpečnostní stanice, Sedrun a Faido, ve kterých je umožněn přejezd souprav do sousedního tubusu a které jsou projektovány i jako pohotovostní stanice pro nouzové opuštění vlaku.
  • Při ražbě tunelu muselo na 2500 horníků, z nichž sedm přišlo o život, odstranit na 13 milionů krychlových metrů horniny (nebo 28,2 milionu tun), což je například pětkrát více, než je obsah slavné Cheopsovy pyramidy. Délka 57 kilometrů je přibližně stejná, jako je cesta z Prahy do Příbrami.
  • Tunel začíná na severu u města Ersfeld, na jihu v Bodiu. Cesta mezi Curychem a Milánem se má díky tunelu zkrátit o hodinu na zhruba dvě hodiny a 40 minut. Letecky stejná cesta trvá podle letového řádu 55 minut.
  • Tunelem by mělo jezdit na 300 osobních a nákladních vlaků denně rychlostí až 270 kilometrů za hodinu. Také nákladní vlaky budou moci na trase jezdit rychleji, a to až 160 kilometrů za hodinu, což je dvakrát více než dosud. Cesta samotným tunelem potrvá kolem 20 minut. Ekologové si od nového železničního spojení slibují snížení počtu nákladních aut, jež každoročně používají alpské silnice, až o polovinu.
  • Gotthardský tunel je součástí švýcarských tunelů, jejichž výstavba má přijít asi na 370 miliard korun. Jen Gotthard samotný stál cca 180 miliard korun (9,83 miliardy švýcarských franků).
  • O první jízdu vlakem Gotthardským tunelem byl velký zájem. Počet zájemců byl 140krát vyšší, než kolik bylo nabízeno míst, a o šťastlivcích nakonec rozhodl los. Pravidelné spoje mají začít jezdit tunelem od prosince.
  • První gotthardský tunel byl zprovozněn již v roce 1882, byl ale ve velké nadmořské výšce a železnice k němu musela vystoupat mnoha serpentinami, aby na druhé straně stejně složitě zase sestupovala. V roce 1980 byl zprovozněn dálniční tunel pod Gotthardským průsmykem. V roce 2012 švýcarská vláda rozhodla o stavbě druhého silničního tunelu pod Gotthardským masivem. Letos stavbu Švýcaři odsouhlasili v referendu.
Autor: