Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána

Vědci našli v Rumunsku pozůstatky dosud neznámého dinosaura

WASHINGTON - Američtí a rumunští paleontologové objevili v Rumunsku pozůstatky dosud neznámého dinosaura, který připomíná masožravého velociraptora. Tvor, který žil před 70 miliony let, však byl zavalitější a měl na každé noze dva ostré drápy namísto jednoho.
Vědci objevili nový druh dinosaura. (Ilustrační foto)

Vědci objevili nový druh dinosaura. (Ilustrační foto) foto: ČTK

Informuje o tom úterní vydání odborného časopisu Proceedings, který vydává americká akademie věd.

Vědci objevili fosilie dinosauří kostry dlouhé přes dva metry. Nález zahrnoval nohy, paže, žebra, páteř a ocasní kosti dinosaura, kterého vědci označili jako balaur bondoc, což v překladu znamená podsaditý drak.

Lepší zabiják než běžec

Podle kosterních pozůstatků vědci soudí, že dinosaurus měl velmi silné nohy a byl přizpůsobený spíš na boj než na rychlý běh za kořistí. "Ve srovnání s velociraptorem byl balaur pravděpodobně spíš kickboxer než sprinter," řekl k nálezu Stephen Brusatte z Columbijské univerzity. "Možná dokázal zabíjet větší zvířata, než byl sám, stejně jako to dovedou dnešní masožravci," dodal.

Podle rumunských vědců byl balaur patrně jedním z hlavních predátorů, kteří před 70 miliony let v oblasti dnešního Rumunska žili. Odborníci ale zdůraznili, že kvůli vyšší hladině moří tehdy byla velká část Evropy zatopená a oblast, kde se kosterní pozůstatky našly, byla ve skutečnosti malým souostrovím.

Paleontologové našli ve stejné oblasti, kde byly fosilie balaura, ještě pozůstatky dalších dinosaurů. Byly to kosti ještěra se zobákem podobným tomu, jaké mají dnešní kachny, a trpasličího býložravého dinosaura velkého asi jako dnešní krávy.

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!