19. listopadu 2010 8:24 Lidovky.cz > Relax > Věda

Vědci objevili první planetu
vzniklou mimo naši galaxii

Umělecké ztvárnění planety HIP 13044b | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Umělecké ztvárnění planety HIP 13044b | foto: Reprofoto
WASHINGTON Astronomové objevili první planetu zrozenou mimo naši galaxii. Oznámil to ve čtvrtek ve svém online vydání časopis Science. Planeta obíhá hvězdu nesoucí označení HIP 13044, je od Země vzdálená 2000 světelných let a je o pětinu větší než Jupiter.

Vědci dosud evidují asi 500 planet, ale všechny jsou uvnitř Mléčné dráhy. I když se nově objevená planeta rovněž pohybuje uvnitř naší galaxie, vznikla za jejími hranicemi. Mléčná dráha ji později pohltila.

Astronom Rainer Klement z německého Astronomického ústavu Maxe Plancka označil objev za velmi vzrušující. O žádné planetě mimo Mléčnou dráhu zatím vědci důkaz neměli. Podle hvězdy, kolem níž obíhá, dostala planeta jméno HIP 13044b.

Planeta byla objevena díky astronomické observatoři La Silla ve středním Chile.

Lidovky.cz, ČTK

Všechny akční letáky na jednom místě!