Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána

Vysoko v chilské poušti hledají Češi nové planety

PARANAL - Továrna na objevy. Tak astronomové charakterizují observatoř Paranal, ležící uprostřed pouště Atacama. Na unikátních výzkumech zde pracují i tři Češi, kteří spolu s ostatními objevují nové hvězdy, planety či galaxie.

Observatoř Paranal foto: Tereza Šupová, Lidové noviny

Na observatoř se dá dostat z města Antofagasta na severu Chile. Mimochodem město Copiapó, u kterého uvízlo v létě v dole 33 horníků, je podle směrníků odsud vzdálené 568 kilometrů.

I v okolí Antofagasty se nachází množství dolů. Horníci mířící na šichtu se jen krátce zastavují na benzince, aby si koupili něco k pití a hot dog.

Na Paranal vede jediná silnice přímo pouští, za celé dvě hodiny cesty projíždějí asi tak tři auta. Samotná observatoř ze silnice není vidět, je schovaná mezi kopci. Nachází se ve výšce 2635 metrů na hoře Cerro Paranal. Ukrývá soustavu dalekohledů, která nemá ve světě konkurenci.

Čtěte také

"Objevy jsou tu na denním pořádku. Nedávno tady bylo prokázáno, že i planety v cizích slunečních soustavách mají atmosféru, podařilo se i zjistit, jak horkou a z čeho se skládá," říká jeden ze tří "zdejších" Čechů Petr Kabáth. Na observatoři pracuje rok a půl, předtím studoval v Německu a Brně fyziku.

Na kontě má několik úspěchů – objevil pár planet. Pojmenoval je podle sebe či podle své manželky? Nikoliv. Jak český astronom vysvětluje, planety dostávají jména podle dalekohledu, který je objevil. To asteroidy se jmenují podle objevitelů.