22. listopadu 2009 11:53 Lidovky.cz > Relax > Věda

Wankelův motor revoluci nepřinesl, ale znamenal pokrok

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 26Diskuse
Wankelův motor | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Wankelův motor | foto: Reprofoto
BERLÍN/PRAHA Když bylo Felixi Wankelovi 17 let, zdál se mu údajně sen, v němž se projížděl v automobilu s motorem vlastní, zcela nové konstrukce. Trvalo čtyři desítky let, než si tento technický samouk svůj klukovský sen splnil. Oficiální informaci o převratném motoru s rotačním pístem zveřejnila německá společnost NSU 24. listopadu 1959.

Navzdory původním očekáváním však Wankelův vynález revoluci do automobilového průmyslu nepřinesl.

Na to, že se Felix Wankel jednou zapíše do historie automobilismu, by si v jeho mládí vsadil asi jen málokdo. Otcova smrt v první světové válce jeho rodinu připravila o finanční zajištění nutné ke studiu na vysoké škole, a tak ho matka poslala do učení k jednomu z nakladatelů v Heidelbergu. Formální technické vzdělání mu tedy zůstalo odepřeno.

O co méně nakladatelského učedníka Wankela zajímaly knížky, o to více jej přitahovalo vše, co vonělo benzínem. V dvaadvaceti si zřídil dílnu, v níž spolu se svým kamarádem sestrojil kapotovanou tříkolku. K pohonu vozítka sloužil motor klasické konstrukce, a zřejmě jeho nepravidelný chod provázený vibracemi přiměl Wankela k hledání alternativy. Cesta k motoru, v němž by byl vratný pohyb pístu nahrazen jeho rotací, však byla dlouhá.

Po válce čekalo Wankela vězení

Jedním z problémů, s nimiž se musí konstruktér jakéhokoliv spalovacího motoru utkat, je utěsnění pístů. Samouk Wankel se do této problematiky dokázal vpravit rychle a natolik úspěšně, že jeho výsledky zaujaly i slovutné odborníky.

V roce 1936 si tak mohl založit vlastní firmu, jejíž služeb při vývoji motorů využívalo kromě automobilky BMW i říšské ministerstvo letectví. Technická spolupráce na nacistickém zbrojním programu sice Wankelovi přinesla hmotné zabezpečení, ale po skončení války byl kvůli ní krátce zatčen.

Wankelovy první agregáty s rotačním pístem nesloužily k pohonu aut, ale jako výkonné kompresory. Funkční motor spatřil světlo světa až v roce 1957.

Jeho pozoruhodným rysem bylo, že se v něm netočil jen píst, ale i komora, v níž byl umístěn. Toto složité konstrukční řešení se však pro praktické využití nehodilo.

Jedním z těch, kdo si potenciál vynálezu i přes jeho problémy uvědomovali, byl Hanns-Dieter Paschke z německé automobilky NSU, s níž Wankel od počátku padesátých let spolupracoval. Právě Paschke dal agregátu podobu, v jaké je znám dodnes, tedy s rotujícím pístem a statickou komorou. Dokončení vývoje revolučního motoru oznámila společnost NSU na podzim 1959.

Wankel mohl být i v Ladách

O novátorské řešení byl mezi automobilkami zájem. "Wankel", jak se motoru běžně přezdívá, je totiž konstrukčně jednodušší a také kompaktnější než motory s válci. K jeho dalším výhodám patří klidnější chod a schopnost dosáhnout vyšších otáček.

První auto s rotačním motorem začala v roce 1964 prodávat samotná firma NSU. Licenci na motor od ní zakoupily ale i další automobilky, mimo jiné francouzský Citroën nebo japonská Mazda. Není bez zajímavosti, že s Wankelovým motorem koketovala svého času i ruská Lada a na jeho vznětové variantě pracoval výrobce luxusních vozů Rolls-Royce.

Revoluce v pohonu automobilů se však navzdory slibným začátkům nekonala, a to hned z několika důvodů. Rotační motor měl ve srovnání s konvenčním řešením vyšší spotřebu paliva i oleje, což v období ropných šoků řadu potenciálních kupců odradilo. Jako problematické se v praxi ukázalo také utěsnění pístu, které se rychle opotřebovávalo a bylo zdrojem poruch.

Zmíněné neduhy vedly k tomu, že když Felix Wankel v roce 1988 umíral, ztratila už většina automobilek o jeho vynález zájem. Jediným výrobcem, jenž nad motorem s rotujícím pístem dodnes nezlomil hůl, a dále ho vylepšuje, je Mazda. Kromě toho, že jím osazuje svůj sportovní model RX-8, pracuje v současnosti i na jeho vodíkové variantě, která by možná Wankelovu motoru mohla jednou vdechnout nový život.

ČTK, Lidovky.cz
  • 26Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz